Max Verstappen heeft in Mexico geen goede beurt gemaakt. Na een razendsnelle start kwam hij later snelheid tekort, maar weigerde zich gewonnen te geven. Christijan Albers, ex-coureur en commentator, is geen fan van de huidige racestijl in de Formule 1. Hij spreekt zelfs van een 'angstcultuur'.
Sinds 2017 is Verstappen zeven keer vanuit de top drie gestart, en in elk van die gevallen kwam hij als eerste de eerste bocht uit. Dit jaar bevestigde hij die trend weer met een 'geniale start', zoals Christijan Albers het treffend formuleert in de Formule 1-podcast van De Telegraaf.
Ondanks dat Carlos Sainz een acceptabele start had met een beetje wielspin, greep Verstappen zijn kans en hield de leiding stevig vast, zelfs na een Safety Car-situatie die hem de gelegenheid gaf om zijn strategie uit te voeren.
Zie ook: 'Tom Coronel voorspelt opnieuw bloedstollende climax in Formule 1'
Aan de andere kant van het spectrum stond Sergio Pérez, die het seizoen absoluut niet goed afsloot. Met een kwalificatie als achttiende, een valse start en uiteindelijk een finish met bijna twee ronden achterstand, viel hij volledig door de mand.
Albers toonde enige empathie: "Ik vond Pérez wel weer uitermate slecht. Hij zat er echt helemaal niet in, misschien ook vanwege de druk van de thuisrace." Dat is absoluut niet wat je wilt als je in je eigen land racet, waar de verwachtingen hooggespannen zijn.
Albers had daarnaast ook kritiek op de manier waarop Verstappen zijn starts aanpakt. Hij laat zijn auto vaak naar buiten lopen om andere coureurs van de baan te drukken, wat volgens Albers 'de nieuwe standaard' in de Formule 1 lijkt te worden.
"Ik word er een beetje moedeloos van, dat ze moedwillig de auto naar buiten laten lopen," zegt hij. Dit soort tactieken maken het voor andere coureurs vrijwel onmogelijk om spannende duels aan te gaan, en dat is zonde.
Zie ook: 'Zó rijk is Max Verstappen nu'
Albers vreest dat 'deze
angstcultuur' ervoor zorgt dat coureurs niet meer durven om echt te vechten op de baan. "De mensen die dit steeds doen, moeten gewoon eens goed van de baan gereden worden," zegt hij, en voegt eraan toe dat het risicovol is om buitenom in te halen zonder te vrezen voor een penalty.
Het lijkt erop dat de Formule 1 zich ontwikkelt tot een strijdtoneel waar tactiek en durf belangrijker zijn dan ooit.