Max Verstappen krijgt nog meer te verduren in aanloop naar de Braziliaanse Grand Prix dit weekend, vanwege de motorproblemen die hij in Mexico ondervond.
Door technische problemen moest Red Bull tijdens de Grand Prix van Mexico een oudere motor inzetten om Verstappen weer op de baan te krijgen.
Volgens Sky Sports-commentator David Croft heeft Red Bull weinig motoronderdelen meer beschikbaar in hun huidige voorraad.
Het team loopt daardoor het risico dat Verstappen een nieuwe motor moet laten plaatsen, wat een gridstraf zou betekenen onder de FIA-regels.
Red Bull kan ervoor kiezen om die wissel dit weekend in Brazilië te doen, aangezien het circuit van Interlagos relatief veel ruimte biedt om in te halen.
Dit is gunstig vergeleken met de nauwere banen die nog volgen in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi.
Ondanks zijn stevige voorsprong van 47 punten op rivaal
Lando Norris, is Verstappen afhankelijk van elke race om zijn leidende positie veilig te stellen.
De race in Mexico verliep bijzonder stroef voor de drievoudig wereldkampioen, waarbij hij zelfs tweemaal een tijdstraf kreeg opgelegd na botsingen met Norris.
Verstappen werd teruggezet met een zeldzame
twintig seconden straf, wat hem uiteindelijk een zesde plaats opleverde – een van zijn laagste resultaten dit seizoen.
Hoewel Verstappen zelf luchtig reageerde en grapte over het zetten van een 'nieuw record' voor de langste straf, was hij na afloop ontevreden over de race.
De meervoudige straf had namelijk flinke impact op zijn snelheid en de strategie van zijn team.
Verstappen gaf aan dat hij tijdens zijn tijdstraf zelfs even van de gelegenheid gebruik maakte om rustig een blikje Red Bull te drinken, maar bekritiseerde ook de lange duur van zijn straf.
Inmiddels is de verwachting dat Verstappen in Brazilië een gridstraf van vijf plaatsen zal incasseren.
In de slotfase van het seizoen, met nog maar vier races te gaan, kan elke gridstraf cruciaal blijken voor Verstappens kansen om zijn titel weer veilig te stellen.