klm kostenbesparing

Personeel op scherp: KLM voert bizarre ingrepen door om miljoenen te besparen

Financieel03 okt , 12:22
In een poging om de operationele en financiële positie structureel te versterken, heeft KLM een pakket aan drastische maatregelen aangekondigd.
Ondanks een stijgende omzet ervaart de luchtvaartmaatschappij aanhoudende kostenstijgingen op het gebied van materieel, personeel en havengelden. Daarom ziet KLM zich genoodzaakt harde ingrepen te doen, zo meldt het vandaag in een persbericht.
De meest opvallende maatregel is de aangekondigde structurele verhoging van de arbeidsproductiviteit met minimaal 5% in 2025. Dit wordt onder andere bereikt door automatisering, mechanisering en aanpassing van roosterregelingen.
Bovendien zullen ziekteverzuim en personeelskosten verder worden aangepakt. Dit roept vragen op, want verhoging van productiviteit zonder uitbreiding van personeel klinkt alsof werknemers meer taken op zich zullen moeten nemen. De gevolgen voor het personeel zijn dus niet gering.
Reorganisatie
Daarnaast is er sprake van een reorganisatie waarbij KLM onderzoekt of taken die niet direct met vluchten te maken hebben kunnen worden afgestoten of uitbesteed. Dit kan resulteren in het verlies van functies of de outsourcing van belangrijke operationele processen. De vakbonden en ondernemingsraad zijn op de hoogte gesteld, maar de onzekerheid voor het personeel blijft groot.
Wat betreft de technici kampt KLM met een tekort dat ervoor zorgt dat minder vluchten kunnen worden uitgevoerd. Als de huidige maatregelen om annuleringen te beperken niet effectief blijken, wordt overwogen om onderhoud deels uit te besteden. Dit kan zorgen voor extra druk op de technische afdeling en zou kunnen leiden tot afhankelijkheid van externe partijen voor het onderhoud van de vloot.
Veiligheid en compliance
Op het gebied van investeringen worden ook grote veranderingen doorgevoerd. Alle investeringen, behalve die in veiligheid en compliance, worden heroverwogen of uitgesteld. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bouw van het nieuwe KLM-hoofdkantoor. Echter, de geplande miljardeninvesteringen in de vlootvernieuwing gaan wel door. Dit is noodzakelijk om te voldoen aan de eisen van het kabinet en om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen.
Een opvallende stap is de herziening van de catering en vliegtuigindelingen. KLM wil hiermee minimaal 100 miljoen euro extra per jaar aan inkomsten genereren. Dit wordt bereikt door een uitgebreider cateringaanbod en een efficiëntere vliegtuigindeling. Het is echter de vraag of deze extra inkomsten voldoende zullen zijn om de hoge kostenstijgingen te compenseren.
Met deze maatregelen wil KLM op korte termijn het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro verbeteren. Tegen 2026-2028 moet dit leiden tot een structurele winstmarge van meer dan 8%. De komende jaren zullen cruciaal zijn voor de toekomst van het bedrijf. KLM's ambitie blijft namelijk om haar leidende rol in de luchtvaart te behouden, ondanks de enorme uitdagingen die voor de deur staan.