Hoe belangrijk is binnen jouw bedrijf gezondheid en welzijn op de werkvloer? Er zijn nog altijd bedrijven, en dan hebben we het vooral over kleinere ondernemingen en start-ups, die de aansluiting bij een arbodienst voor zich uitschuiven. Dat is natuurlijk niet altijd uit onwil, maar kan ook om onbekendheid met regelgeving en de toegevoegde waarde van een arbodienst zijn. Dat eerste is eigenlijk kwalijk, het tweede vooral heel erg jammer en een gemiste kans. We bespreken in dit artikel waarom ook jouw bedrijf – of je nu ondernemer of medewerker bent – zich bij een arbodienst zou moeten aansluiten.
Waarom een arbodienst?
Misschien ben je bekend met het bestaan van de Arbowet, misschien ook niet. Deze wet gaat over gezondheid en welzijn op de werkvloer en dient door werkgevers nageleefd te worden. Dat is een verplichting; het niet doen kan tot boetes leiden. Een arbodienst ondersteunt werkgevers bij het naleven van die Arbowet in de vorm van verzuimbegeleiding, ondersteuning bij risico-inventarisatie en het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Omdat een werkgever wettelijk verplicht is om medewerkers toegang te geven tot een bedrijfsarts, is ook dat mogelijk via een gecertificeerde arbodienst. Je kunt hier
meer lezen over hoe een arbodienst een werkgever kan ondersteunen.
Van verplichting naar meerwaarde
Voor veel ondernemers voelt het aansluiten bij een arbodienst vooral als een verplichting en komt die pas in beeld als een medewerker uitvalt. Die zienswijze is een ware gemiste kans. Een arbodienst kan namelijk veel meer voor werkgevers doen dan verzuim begeleiden. Met behulp van data-gedreven oplossingen, kunnen sommige moderne arbodiensten bijvoorbeeld patronen in verzuim vroegtijdig herkennen. En in ieder geval kan men helpen bij het ontwikkelen van een vitaliteitsbeleid voor het bedrijf en meehelpen te komen tot een duurzame werkcultuur. Daar zit dus zeker ook een preventief aspect aan dat kan helpen om ziekteverzuim in de toekomst te voorkomen.
Ook belangrijk voor hybride werken
Steeds vaker werken mensen thuis, nu hybride werken steeds meer ingeburgerd begint te raken. Dat houdt niet in dat de Arbowet daar niet geldt. Sterker nog, je kunt als werkgever alles op de werkvloer op orde hebben wat betreft Arbowetgeving, maar ook thuiswerkende medewerkers vallen onder je verantwoordelijkheid. Een arbodienst kan daarbij ondersteunen. Niet alleen door aan te geven hoe de thuiswerkplek ergonomisch verantwoord ingericht kan worden, maar ook door te kijken naar het mentale aspect ervan. Zo kan men helpen voorkomen dat medewerkers in stilte overbelast raken.
Werkgevers zouden een arbodienst dus niet als last, maar als een kans om te helpen het ziekteverzuim te beperken moeten zien. Ze kunnen helpen om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden en gezondheid daadwerkelijk een integraal onderdeel te maken van je bedrijfsstrategie. Daar komt bij dat in deze krappe arbeidsmarkt goed werkgeverschap steeds belangrijker gevonden worden. Medewerkers zoeken naar bedrijven die hun gezondheid serieus nemen, ook op de lange termijn. Door actief samen te werken met een gecertificeerde arbodienst, toont een bedrijf of organisatie aan dat ook daadwerkelijk te doen.