De verkeerssituatie rondom de Gotthardtunnel in
Zwitserland belooft deze zomer bijzonder uitdagend te worden.
De oorzaak hiervan ligt in de recente afsluiting van de A13, een cruciale alternatieve route, vanwege noodweer. De zware regenval heeft op 25 juni
een deel van de snelweg bij Mesocco weggespoeld, waardoor deze in beide richtingen gesloten is. Het herstel van de weg zal maanden in beslag nemen, aldus de lokale autoriteiten.
De rivier de Moesa heeft haar grenzen overschreden. Een combinatie van smeltende sneeuw en zware regenval zorgde ervoor dat de rivier buiten haar oevers trad. Het wassende water had verwoestende gevolgen. Een handvol huizen werd weggevaagd, samen met tientallen auto's.
Met de afsluiting van de A13 - die normaal gesproken dient als ontlastingsroute voor de drukke A2 - wordt een aanzienlijke toename van verkeer bij de Gotthardtunnel verwacht.
De Zwitserse Touring Club (TCS) waarschuwt dat automobilisten deze zomer rekening moeten houden met extra vertragingen op de A2 tussen Luzern en Chiasso, met name bij de Gotthardtunnel.
Alternatieve routes en aanbevelingen
Automobilisten die naar het zuiden reizen, worden geadviseerd om alternatieve routes te overwegen om de drukte te vermijden. Enkele aanbevolen alternatieven zijn:
- A12 via Bern-Montreux en de Grote Sint Bernardtunnel
- De autotrein Kandersteg-Goppenstein door de Lötschbergtunnel, gevolgd door de Simplonpas of Simplonautotunnel naar Brig-Domodossola
- A13 Innsbruck-Bolzano via de Brennerpas in Oostenrijk
- Via Frankrijk: Lyon-Chambéry door de Mont-Blanctunnel of Lyon-Grenoble door de Fréjustunnel (ANWB).
Gotthardtunnel live
Reizigers kunnen updates over de verkeerssituatie volgen via de ANWB en TCS websites. Beide organisaties bieden actuele verkeersinformatie en adviezen voor alternatieve routes om de drukte te omzeilen.
De ANWB Onderweg app is ook een handige tool voor het plannen van de reis en het vinden van actuele informatie over tolkosten en brandstofprijzen
Je kunt via Oostenrijk naar Italië rijden. Dat is wel een omweg, aldus de ANWB. Momenteel is het nog rustig bij de Gotthardtunnel, maar dat verandert snel. De ANWB raadt vakantiegangers daarom aan om alternatieven te overwegen.
Algemene informatie over de Gotthardtunnel
1. Wat is de Gotthardtunnel?
De Gotthardtunnel is een 15 km lange verkeerstunnel in Zwitserland, een van de belangrijkste routes door de Alpen, die de regio Uri verbindt met het kanton Ticino.
2. Wanneer werd de Gotthardtunnel geopend?
De Gotthardtunnel werd officieel geopend op 5 september 1980.
3. Wat is het verschil tussen de Gotthard Base Tunnel en de Gotthardtunnel?
De Gotthard Base Tunnel is een spoorwegtunnel, de langste ter wereld, terwijl de Gotthardtunnel een verkeerstunnel is voor auto's en vrachtwagens.
4. Wat is de maximale hoogte van de Gotthardtunnel?
De tunnel ligt op een hoogte van ongeveer 1.150 meter boven zeeniveau.
5. Hoe lang duurt het om door de Gotthardtunnel te rijden?
Afhankelijk van de verkeersomstandigheden duurt het ongeveer 15-20 minuten om door de tunnel te rijden.
6. Wat zijn de alternatieve routes voor de Gotthardtunnel?
Alternatieven zijn de San Bernardino-tunnel via de A13 en de Simplon-pas, maar deze routes zijn meestal langer en soms minder efficiënt.
7. Wat zijn de gebruikelijke vertragingen bij de Gotthardtunnel?
Tijdens piekseizoenen zoals de zomermaanden en wintervakanties kunnen de wachttijden oplopen tot meerdere uren, vooral tijdens weekenden.
8. Hoe wordt de veiligheid in de Gotthardtunnel gegarandeerd?
De tunnel is uitgerust met moderne veiligheidssystemen, inclusief ventilatie, brandbestrijdingsinstallaties en nooduitgangen om elke 250 meter.
9. Wat zijn de tol- en belastingkosten voor de Gotthardtunnel?
Het gebruik van de Gotthardtunnel is gratis, maar je hebt wel een Zwitsers autobahnvignet nodig, dat CHF 40 per jaar kost.
10. Hoe kan ik de verkeerssituatie bij de Gotthardtunnel controleren?
Je kunt de actuele verkeerssituatie controleren via de website van de Zwitserse verkeersdienst (Viasuisse) of via verkeersapps zoals Google Maps en Waze.