Mattel heeft een nieuwe Barbiepop onthuld: een blinde Barbie. Deze introductie is onderdeel van de inspanningen van de speelgoedfabrikant om inclusiever te worden.
Tegelijkertijd werd ook een zwarte Barbie met het syndroom van Down gepresenteerd.
Sinds de introductie van Barbie in 1959 heeft de pop veel kritiek gekregen vanwege het promoten van onrealistische schoonheidsidealen. Mattel heeft daarom geprobeerd versies te maken die een breder scala aan mensen vertegenwoordigen.
Op dinsdag presenteerde het bedrijf een Barbie die in samenwerking met de American Foundation for the Blind is ontworpen.
De pop, verpakt in een roze doos met brailleletters, heeft speciale accessoires, waaronder een rood-witte stok met een rollerpunt en een zonnebril voor lichtgevoelige ogen. Daarnaast heeft de pop buigbare armen voor het gebruik van de stok.
Lucy Edwards, een social media influencer en activiste voor mensen met een handicap die op 17-jarige leeftijd haar zicht verloor, noemde de pop “prachtig” en “glamoureus” in een online video waarin ze de pop uit de doos haalde.
“Als blinde vrouw hou ik ervan om me goed te voelen in verschillende texturen, net als de blinde Barbie,” volgens Lucy.
Tameka Simmons, een activiste voor mensen met een handicap in Greenville, South Carolina, nam haar blinde 8-jarige dochter, Evely, mee naar een Target-winkel om een van de poppen te kopen.
“Als moeder van een blind kind dat talloze uitdagingen heeft gekend, heeft deze Barbie veel betekenis voor mijn familie,” zei mevrouw Simmons. “We waren overweldigd van opwinding toen we hoorden over de release van de pop. We zijn zo blij dat ze er is.”
Krista Berger, senior vice president bij Mattel, zei dat de nieuwe poppen het “commitment van het bedrijf aan het creëren van producten die wereldwijde verbondenheid en inclusiviteit vertegenwoordigen” benadrukken.
Beide Barbies maken deel uit van de Fashionistas-lijn, die Mattel in 2009 lanceerde. Deze lijn bevat poppen met verschillende huidskleuren, lichaamstypes en handicaps, waaronder een Barbie die een rolstoel gebruikt, een Barbie met vitiligo en een Ken met een prothese.
Debbie Miller, een woordvoerster van het Royal National Institute of Blind People in Groot-Brittannië, deelde haar gevoelens over de release van de blinde Barbie in een video.
“De impact hiervan voor mij als kind zou enorm zijn geweest,” zei ze. “Ik kende niemand zoals ik, dus voelde ik me echt anders. Het zou me meer zelfvertrouwen hebben gegeven om het te accepteren en er met anderen over te praten.”
“Het is cool om een stok te hebben,” zei ze. “Barbie heeft er ook een.”