In een Rotterdamse supermarkt gebeurde er afgelopen zaterdag een echte
heldendaad.
Wijkverpleegkundige Samantha Gooding (37) kwam een verwarde man tegen die zijn pincode was vergeten. Dit is een situatie die veel mensen met dementie in Nederland regelmatig meemaken. Samantha, die dagelijks met deze kwetsbare groep werkt, herkende de signalen meteen.
Terwijl ze in de rij stond, zag ze hoe de man, die ze in haar LinkedIn-bericht 'Bert' noemde, aan de kassa stond. De caissière vertelde hem dat hij zijn boodschappen moest terugleggen omdat hij de 41,80 euro niet kon betalen.
"Er was geen empathie en er werd niet gekeken hoe deze man geholpen kon worden. Hij was zijn pincode vergeten," vertelt ze aan RTL Nieuws. Samantha besloot om een helpende hand te bieden en betaalde voor zijn boodschappen, waaronder brood, kaas, pasta en vlees.
"De caissière riep nog: 'maar mevrouw, dat is wel 41 euro he'," herinnert ze zich. 'Bert' was zichtbaar dankbaar: "Zo heb ik toch nog een fijn weekend," zei hij.
Samantha deelt haar verhaal omdat het de ervaring van ongeveer 300.000 mensen in Nederland weerspiegelt die met dementie leven. De vergrijzing kan ervoor zorgen dat dit aantal in 2040 zelfs verdubbeld is, aldus Alzheimer Nederland.
"De zorg voor iemand met dementie is één van de zwaarste vormen van mantelzorg," legt woordvoerder Henriette Brons uit. Er zijn meer dan 800.000 mantelzorgers in Nederland, en velen staan onder druk.
Dementie is de snelst groeiende doodsoorzaak in Nederland, met een toenemende kans op dementie naarmate men ouder wordt. Ook zijn er zo'n 15.000 patiënten onder de 65 jaar, waarbij vrouwen een groter risico lopen.
Volgens Alzheimer Nederland wonen mensen met dementie steeds langer thuis, maar is er vaak niet genoeg ondersteuning beschikbaar. Brons voegt toe: "We voorzien nog grotere problemen door een verdubbeling van het aantal mensen met dementie."
Samantha roept supermarkten op om beleid te ontwikkelen voor het omgaan met klanten met dementie. "Als je in een wijk bent waar veel senioren wonen, vind ik dat je als supermarkt een verplichting hebt naar je klanten toe. Stuur je medewerkers op cursus of maak een plan," zegt ze.