De kans is groot dat het statiegeld op plastic flessen fors wordt verhoogd.
Uit vertrouwelijk onderzoek blijkt namelijk dat een verhoging naar 1 euro voor grote flessen en 0,50 euro voor kleine flessen de bereidheid van consumenten om flessen in te leveren aanzienlijk vergroot.
Het onderzoek, uitgevoerd door Ipsos I&O en ingediend door de stichting Verpact, toont aan dat het inleverpercentage met maar liefst 12 procentpunt kan stijgen bij een statiegeldverhoging naar 1 euro.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zal binnen enkele maanden een besluit nemen over deze kwestie.
Hoewel de inspectie zelf geen wetgevende macht heeft, kan ze wel stevige dwangsommen opleggen als bedrijven niet voldoende doen om de inzameling van flessen te verbeteren.
Het doel is dat 90 procent van alle plastic flessen wordt ingeleverd.
Op dit moment blijft de inzameling daar echter flink onder.
Vorig jaar werd slechts 71 procent van de flessen ingeleverd.
Verpact verwacht dat dit percentage dit jaar stijgt naar 78 procent, maar dat is nog altijd te laag.
Een statiegeldverhoging lijkt daarom een logische stap om dit doel sneller te halen.
Of de verhoging daadwerkelijk wordt doorgevoerd, is nog niet definitief, maar de druk op Verpact blijft groot.
Als de inzameldoelen niet worden gehaald, zal de inspectie naar verwachting streng optreden.
Vanwege deze tegenvallende cijfers heeft de inspectie met dwangsommen gedreigd om actie af te dwingen.
Ook is Verpact verplicht om onderzoek te doen naar het effect van een verhoging van het statiegeld.
Uit een studie door adviesbureau PwC blijkt dat hogere tarieven maar een geringe impact hebben op het inlevergedrag.
Als het statiegeld op kleine flesjes wordt verhoogd van 15 cent naar 25 cent, stijgt het inleverpercentage slechts met 1 procentpunt.
Bij een verhoging naar 50 cent voor kleine flesjes en 1 euro voor grote flessen zou het percentage met 4 procentpunt stijgen.
Bekijk ook: Nederlandse surfer gaat naar Parijs om statiegeld te promoten
Verpact noemt dit effect minimaal en waarschuwt voor hoge kosten en overlast, zoals opengebroken afvalbakken.
De organisatie verwijst naar voorbeelden in het buitenland die aantonen dat 90 procent inzameling mogelijk is zonder een forse verhoging van het statiegeld.
Volgens Verpact is het uitbreiden van het aantal inleverpunten een effectievere oplossing.
De inspectie heeft eerder dit jaar al geëist dat er 5.400 extra inleverpunten worden gerealiseerd tegen 2027.
Toch staan veel verkooppunten niet te springen om zulke punten in te richten.
De inspectie onderzoekt momenteel de resultaten van Verpact en zegt nog geen besluit te hebben genomen over verdere maatregelen.
Een woordvoerder van de inspectie gaf aan dat er op dit moment nog geen definitieve stappen zijn ondernomen.