Gezonde keuzes maken in de supermarkt lijkt eenvoudig, maar schijn bedriegt. Voedingsdeskundige Leroy van de Ree waarschuwt voor producten die gezonder lijken dan ze zijn. Hier zijn drie veelvoorkomende valkuilen waar je beter omheen kunt lopen.
Producten ‘met groente’
Groenten zijn natuurlijk gezond, maar niet elk product dat claimt groenten te bevatten, verdient een plekje in je winkelwagentje. "Neem bijvoorbeeld groentewraps," zegt Van de Ree.
"Ze lijken een gezondere keuze dan gewone wraps, maar het hoofdbestanddeel is vaak tarwebloem, hetzelfde spul waar witbrood van wordt gemaakt.
De toegevoegde groentepoeder is meestal te verwaarlozen." De beste keuze blijft volkorenproducten. Die zijn niet alleen gezonder, maar vaak ook goedkoper.
Toegevoegd eiwit
Eiwit is de laatste jaren een ware trend geworden. Van chips tot yoghurt, overal wordt extra eiwit aan toegevoegd. Maar Van de Ree noemt het ‘eiwitpropaganda’.
"De meeste mensen krijgen al voldoende eiwitten binnen zonder deze verrijkte producten. Eiwitrijke chips blijven gewoon chips. Je kunt ze eten omdat je ze lekker vindt, maar gezonder word je er niet van."
Ook afslankrepen met extra eiwit zijn geen wondermiddel. "Geen enkel voedingsmiddel is een fatburner," zegt Van de Ree. "De producenten spelen in op de onwetendheid van de consument, en dat is best kwalijk."
Gembershotjes
Gembershotjes zijn populair onder gezondheidsliefhebbers, maar Van de Ree prikt deze bubbel door. "Wist je dat deze shotjes vaak voor 70 procent uit appelsap bestaan, een van de goedkoopste sappen?"
De toegevoegde gember is minimaal, maar de prijs is fors. Hoewel gember kan helpen bij zwangerschapsmisselijkheid, zijn de meeste gezondheidsclaims rondom gember niet wetenschappelijk bewezen.
Hoe herken je dan écht gezonde producten in de supermarkt? Van de Ree heeft een eenvoudige tip: "Gezonde producten zoals onbewerkte groenten, fruit, noten, zaden en gewone yoghurt zien er vaak saai uit."
"Als een product een kleurrijke verpakking heeft vol gezondheidsclaims en een lijst met ingrediënten die je nauwelijks kunt uitspreken, wees dan alert. De kans is groot dat je betaalt voor slimme marketing – niet voor je gezondheid."