130 kmu wanneer

Je mag binnenkort weer 130 km/u rijden op deze wegen

Klimaat14 jun , 17:46
Na maanden onderhandelen hebben de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB een coalitieakkoord bereikt. Dit akkoord met de titel Hoop, lef en trots omvat de verhoging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 130 kilometer per uur.
Vier jaar geleden verlaagde het kabinet-Rutte III de maximumsnelheid overdag van 130 naar 100 kilometer per uur. Deze maatregel was bedoeld om de stikstofuitstoot van de auto te verminderen.
De Raad van State had namelijk de stikstofaanpak van de overheid ongeldig verklaard. Hierdoor lagen 18.000 bouwprojecten stil. Premier Mark Rutte noemde de snelheidsverlaging destijds een 'echte rotmaatregel', maar noodzakelijk voor de woningbouw en infrastructuur.
Langzamer rijden betekende namelijk minder stikstofuitstoot. Deze stikstofruimte maakte het mogelijk om weer vergunningen te verlenen voor dertigduizend nieuwe huizen.
Heeft het echt geholpen?
Volgens een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving daalde de gemiddelde snelheid op snelwegen flink na de invoering van de maatregel in 2020. Toch bleven de verwachte milieuvoordelen uit.
Wim de Vries, hoogleraar aan de Wageningen Universiteit, stelde dat de snelheidsverlaging de stikstofuitstoot op papier slechts met 0,2 procent verminderde. Door de coronapandemie waren er bovendien rustigere wegen, wat het lastig maakt om de exacte effecten te meten.
Is 130 km/u veiliger?
De snelheidsverlaging leek een positief effect te hebben op de verkeersveiligheid. In de eerste twee jaar nam het aantal ongevallen met slachtoffers met 30 procent af, terwijl het aantal gereden kilometers met 22 procent daalde.
Dit suggereert dat langzamer rijden veiliger is, maar deze daling kwam vooral door de lockdown tijdens de pandemie. Minder weggebruikers zorgden voor minder ongelukken.
Waarom gaat de snelheid weer omhoog?
Onlangs stelden de formerende partijen vragen aan de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) over de consequenties en haalbaarheid van deze maatregel.
De partijen vinden dat de maximumsnelheid weer omhoog moet naar 130 kilometer per uur om de bereikbaarheid in Nederland te verbeteren. Kortere reistijden en een betere doorstroming op de snelwegen zijn de belangrijkste argumenten.
130 km per uur per wanneer?
De verhoging van de maximumsnelheid door veel automobilisten met gejuich worden ontvangen. Het zorgt namelijk voor kortere reistijden en kan bijdragen aan een betere doorstroming op de snelwegen.
Verzekeraars zullen dit nauwlettend in de gaten houden. Mogelijk kan dit invloed hebben op de premies, afhankelijk van de ontwikkelingen in de verkeersveiligheid.
Stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) benadrukte vorige maand nog dat Nederland zich de luxe van een hogere maximumsnelheid momenteel niet kan veroorloven vanwege de noodzaak om de stikstofuitstoot te beperken.
De hogere stikstofuitstoot als gevolg van harder rijden zal ergens anders weer gecompenseerd moeten worden.
In Nederland geldt een overdag een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op alle snelwegen. Er zijn wel enkele uitzonderingen. Op bepaalde trajecten geldt een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur. Deze maatregel is ingevoerd om de stikstofuitstoot te verminderen.
Op welke tijden mag je 130 km/u rijden?
's Avonds en 's nachts - van 19.00 tot 06.00 uur - gelden andere regels. Op sommige snelwegen mag je dan 120 kilometer per uur of zelfs 130 kilometer per uur rijden.
Dit betekent dat de maximumsnelheid in de avond en nacht op veel snelwegen hoger is dan overdag. Dit verschil in snelheden zorgt voor kortere reistijden en betere doorstroming tijdens minder drukke uren.
Aangezien de nieuwe regering de regels nog niet heeft verandert blijft het voorlopig bij het oude: 100 kilometer per uur overdag en 120 of 130 kilometer per uur in de avond en nacht.