discovery of 2000 year old computer leaves scientists baffled 1

Wetenschappers verbijsterd door ontdekking van '2000 jaar oude computer'

Tech06 aug , 9:34
Wetenschappers zijn verbijsterd door de ontdekking van een wrak waarin een 2000 jaar oude "computer" werd gevonden, die verbluffend complex blijkt te zijn.
Het Antikythera-mechanisme, een astronomische kalender, wordt beschouwd als de eerste computer en heeft generaties wetenschappers voor raadsels gesteld sinds de eerste ontdekking in 1901 in een Grieks scheepswrak.
Dit apparaat is een handmatig aangedreven tijdinstrument dat een opwindsysteem gebruikte om de zon, maan en planeten te volgen. Daarnaast fungeerde het ook als kalender die de fasen van de maan en de timing van verduisteringen bijhield.
Hoewel het relatief eenvoudig klinkt, was het mechanisme zijn tijd ver vooruit en technisch geavanceerder dan enig ander instrument dat in de volgende duizend jaar werd uitgevonden.
Het Antikythera-mechanisme is in zijn huidige staat verdeeld in 82 afzonderlijke fragmenten, waarvan slechts een derde van de oorspronkelijke structuur overblijft. Deze fragmenten bevatten 30 verroeste bronzen tandwielen.
Onderzoek naar het apparaat door experts van University College London (UCL) omvatte 3D-computermodellering, wat hen hielp het mysterie van de werking van het apparaat op te lossen. Dit onthulde een “creatie van genialiteit.”
Adam Wojcik, een materiaalkundige aan UCL, zei destijds: “Wij geloven dat onze reconstructie past bij alle bewijzen die wetenschappers tot nu toe uit de bestaande overblijfselen hebben verzameld.”
De wetenschappers theoriseren dat het apparaat de beweging van de zon, maan en planeten op concentrische ringen volgde, aangezien de oude Grieken geloofden dat de zon en planeten rond de aarde draaiden in plaats van rond de zon.
Dit model, dat de geocentrische opvatting van het universum weerspiegelt, combineerde cycli uit de Babylonische astronomie, wiskunde van Plato’s Academie en oude Griekse astronomische theorieën.
De onderzoekers legden uit in hun publicatie in Scientific Reports: “Het oplossen van deze complexe driedimensionale puzzel onthult een creatie van genialiteit - waarbij cycli uit de Babylonische astronomie, wiskunde van Plato’s Academie en oude Griekse astronomische theorieën worden gecombineerd.”