In de periode van mei tot en met augustus 2024 zijn er aanzienlijk minder verkeersboetes uitgedeeld dan in dezelfde maanden van 2023.
Het gaat om een daling van ruim 200.000 boetes. Vooral snelheidsovertredingen en controles door de
politie lieten een sterke afname zien. In totaal werden in het tweede tertiaal van dit jaar 2.901.661 verkeersovertredingen geregistreerd.
Dit is een daling van 7,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen er nog 3.139.438 boetes werden uitgedeeld.
De oorzaak van deze daling ligt voornamelijk bij wegwerkzaamheden en technische aanpassingen. Veel
flitspalen en trajectcontroleapparatuur worden namelijk vervangen, waardoor ze tijdelijk buiten werking zijn.
Dit heeft invloed op het aantal snelheidsovertredingen dat geregistreerd wordt. Verder is het mogelijk dat sommige flitspalen niet meer op dezelfde locaties teruggeplaatst zullen worden na de werkzaamheden.
Ook werkt de politie aan het vernieuwen van mobiele controlesystemen. Dit zou op termijn weer voor meer controles kunnen zorgen, maar voorlopig draagt het bij aan de huidige afname in boetes.
Een andere ontwikkeling die invloed heeft op de cijfers is de pilot in
Amsterdam waarbij sinds juni streng wordt gecontroleerd op de nieuwe 30 km/u-snelheidslimiet.
Inzet op flexibele flitspalen
Flexibele flitspalen hebben in de afgelopen maanden duizenden overtredingen geregistreerd. De resultaten van deze pilot worden later dit jaar geëvalueerd. Het doel is om te zien of de snelheidslimiet effectief bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Afhankelijk van de uitkomsten kan dit systeem mogelijk in andere steden worden ingevoerd.
De daling van het aantal boetes laat zien dat technische aanpassingen en experimenten met snelheidslimieten merkbare effecten hebben op de handhaving van verkeersregels. Of deze trend zich doorzet hangt af van de voortgang van de werkzaamheden en de uitkomsten van de lopende pilots.