Vanaf 5 augustus worden er in meerdere landen extra snelheidscontroles gehouden als onderdeel van de jaarlijkse ‘flitsmarathon’.
Gedurende deze actieweek, die loopt tot en met 11 augustus, is het cruciaal om je snelheidsmeter goed in de gaten te houden om vervelende verrassingen te voorkomen.
In tegenstelling tot de vorige editie, waarin de nadruk op één dag lag, zullen de controles deze keer gelijkmatig over de gehele week worden verdeeld.
Deze ‘flitsweek’ wordt georganiseerd door Roadpol, een samenwerkingsverband van diverse politiekorpsen uit Europa. Maar liefst 29 landen, waaronder Nederland, Duitsland en België, maken deel uit van dit netwerk.
Doorgaans doet meer dan de helft van deze landen mee aan de flitsmarathon, met als doel het voorkomen van verkeersslachtoffers.
Snelheidsovertredingen zijn volgens een woordvoerder van Roadpol de belangrijkste oorzaak van de ongeveer 25.000 dodelijke verkeersongevallen in Europa elk jaar.
Tijdens de actieweek zetten agenten in op extra verkeerscontroles en voeren zij gesprekken met verkeersdeelnemers om hun rijgedrag te beïnvloeden, in de hoop het aantal slachtoffers te verminderen.
Voorgaande edities van de flitsmarathon hebben aangetoond dat het mogelijk is het aantal verkeersslachtoffers met een kwart te verminderen tijdens de actieweek.
De flitsmarathon begint op 5 augustus in de vroege ochtend en duurt tot 11 augustus laat in de avond. Jaarlijks doen zo'n 15.000 agenten uit heel Europa mee.
Ze controleren gemiddeld meer dan drie miljoen voertuigen op snelheid en delen daarbij in de regel meer dan 100.000 boetes uit.
Dit is de tweede flitsmarathon van dit jaar. De eerste vond plaats in april, waarbij ook Nederlandse politiekorpsen deelnamen aan de flitsactie.
Het is nog niet bekend of Nederland ook dit keer zal deelnemen. Tijdens een vergelijkbare flitsmarathon vorig jaar registreerde het verkeersteam Midden-Nederland drieduizend verkeersovertredingen en werden 44 rijbewijzen ingevorderd.
Hoewel grootscheepse snelheidscontroles een aanzienlijke tijdelijke daling in verkeersslachtoffers kunnen veroorzaken, blijkt uit Duits onderzoek dat dit effect zeer kortdurend is.
Kort na deze flitsmarathons gaat het gas er weer op en stijgt het aantal verkeersslachtoffers opnieuw, aldus een studie van de Universiteit van Passau.
Jens Schade, verkeerspsycholoog aan de Technische Universiteit van Dresden, bevestigde in een interview met opinieblad Stern dat snelheidscontroles het gedrag van bestuurders op de lange termijn niet significant veranderen.