Twee passagiers op een binnenlandse vlucht in China zijn in opspraak geraakt nadat ze een huilende peuter van haar grootouders hadden meegenomen en haar opsloten in een toilet om haar regels bij te brengen.
Het incident ging viraal op Chinese sociale media toen een van de vrouwen, Gou Tingting, een video deelde waarin zij en een andere passagier het kind in de afgesloten toiletruimte terechtwijzen.
In de video is te horen hoe een van de vrouwen tegen het huilende meisje zegt: "Als je nog één keer lawaai maakt, laten we je hier alleen achter."
De video leidde al snel tot een storm van kritiek, waarbij gebruikers haar harteloos noemden en sommigen zelfs probeerden haar bij de politie aan te geven.
De confrontatie vond plaats tijdens een vlucht van Guiyang naar Shanghai op 24 augustus. Volgens Gou reisde het kind met haar grootmoeder, die niet in staat was om het gehuil van het meisje te stoppen.
"Veel passagiers gebruikten zakdoekjes om hun oren te bedekken," schreef ze in haar bericht op Douyin, de Chinese versie van TikTok. "Sommigen waren zelfs naar de achterkant van het vliegtuig verhuisd om aan het lawaai te ontsnappen."
Naarmate hun frustratie toenam, besloten Gou en een andere passagier om zelf in te grijpen. Met toestemming van de grootmoeder namen ze het kind mee naar het toilet en dreigden ze haar daar op te sluiten totdat ze stopte met huilen.
In de afgelopen jaren is de vraag hoe om te gaan met slecht gedrag van kinderen in openbare ruimtes steeds meer onderwerp van discussie geworden in China.
Er zijn steeds meer klachten over ouders die hun verwende kinderen, of “xiong haizi” (letterlijk vertaald “beren kinderen”), de vrije hand geven, wat heeft geleid tot video's van kinderen die schreeuwen, rondrennen en stoelen trappen. Deze clips gaan vaak viraal op sociale media.
Dit heeft geleid tot een toename van berichten waarin gebruikers pleiten voor het recht om in te grijpen en andermans kinderen terecht te wijzen. Sommige mensen hebben zelfs "tutorials" geplaatst met, soms zeer dubieuze, tips over hoe je een kind stil kunt krijgen.
Suggesties variëren van doen alsof je mentaal instabiel bent om het kind bang te maken, tot dreigen om het kind aan zijn school te rapporteren.
Met haar video probeerde Gou waarschijnlijk in te spelen op deze trend. Toen de kritiek toenam, verdedigde ze haar acties. "Ik geef er de voorkeur aan om te handelen in plaats van een toeschouwer te zijn," schreef ze als reactie op een boze opmerking. "Ik wilde gewoon het kind kalmeren en iedereen laten rusten."
De tegenreactie op Gou's bericht werd echter al snel overweldigend. Gerelateerde hashtags werden miljoenen keren bekeken, terwijl gebruikers Gou beschuldigden van een gebrek aan empathie.
Sommigen gingen zelfs zo ver dat ze Gou bij de politie aangaven op grond van mogelijk misbruik, waarbij ze schermafbeeldingen van hun meldingen deelden in de reacties onder Gou’s originele post. Gou verwijderde later het bericht van haar account.
De openbare veiligheidsdienst van Guizhou Airport heeft echter geweigerd om Gou of de andere vrouw te vervolgen, en vertelde de lokale media dat de grootouders van het kind toestemming hadden gegeven om het meisje aan te pakken.
Juneyao Airlines, de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoerde, bevestigde dat de grootmoeder van het kind de vrouw naar het toilet had begeleid en buiten had gewacht terwijl de twee vrouwen met het meisje in de toiletruimte spraken.
De ouders van het meisje verklaarden dat ze begrip hadden voor de acties van de vrouwen.
Wang Xin, de moeder van een 3-jarig kind uit de provincie Zhejiang, vertelde aan Sixth Tone dat ze het incident ziet als een weerspiegeling van de groeiende ongeduld van het publiek tegenover jonge kinderen.
"Tegenwoordig hebben mensen weinig tolerantie voor huilende kinderen," zei ze. "Om problemen te vermijden, probeerde ik altijd met de auto te reizen in plaats van het openbaar vervoer te gebruiken toen mijn kind jong was."
Het debat over hoe om te gaan met kinderen in openbare ruimtes zal in China waarschijnlijk nog lang doorgaan. Sommige hogesnelheidstreinen hebben inmiddels speciale kindercompartimenten ingevoerd om conflicten tussen passagiers te verminderen, maar deze zijn nog steeds vrij zeldzaam.