Een
schilderij dat jarenlang ongezien in een woonkamer hing omdat de vrouw des huizes het ‘afschuwelijk’ vond, blijkt nu een echte Picasso te zijn met een waarde van maar liefst 6 miljoen euro.
Rommelhandelaar Luigi Lo Rosso vond het schilderij in 1962 tijdens het leeghalen van een huis.
Na het schilderij mee naar huis te nemen hing hij het in een goedkope lijst aan de muur van zijn woonkamer, tot groot ongenoegen van zijn vrouw.
Die vond het schilderij zo lelijk dat ze meermaals overwogen om het weg te doen. “Afschuwelijk,” was haar constante kritiek, en dat terwijl het kunstwerk stilletjes aan zijn lot onderging.
Het doek, waarvan de familie vermoedt dat het een vervormd portret van de Franse fotografe Dora Maar is, bevatte de kenmerkende handtekening van Picasso in de linkerbovenhoek.
Maar ja, wat weet je als je geen idee hebt wie Picasso is? Pas toen zijn zoon Andrea een kunstencyclopedie ontving van zijn tante, begon de puzzel in elkaar te vallen.
“Ik bleef tegen mijn vader zeggen dat de handtekening vergelijkbaar was, maar hij begreep het niet,” vertelde Andrea.
Om het mysterie op te lossen, schakelde de familie een team van experts in. Onder hen was grafoloog Cinzia Altieri, lid van het wetenschappelijk comité van de Arcadia Foundation.
“Er is geen twijfel dat de handtekening van hem is,” zei ze na maanden van onderzoek. Dit was geen ‘typisch rommelwerk’ maar daadwerkelijk een artistiek meesterwerk!
De wereld van de kunst is soms net zo vol verrassingen als de geschiedenis van het schilderij zelf. Het lijkt erop dat Picasso tussen 1930 en 1936 zijn penseel ter hand nam om dit portret te creëren.
De Arcadia Foundation gelooft zelfs dat er een tweede versie van het schilderij bestaat, geschilderd op een ander moment, maar met dezelfde muse in gedachten.
Ondertussen ligt het schilderij veilig opgeborgen in een kluis in Milaan, wachtend op de goedkeuring van de Picasso Foundation in Málaga. Andrea Lo Rosso heeft de stichting meerdere keren benaderd, maar zij gaan ervan uit dat het om een vervalsing gaat.
“Het doel is altijd geweest om de waarheid rond dit schilderij te achterhalen,” benadrukt Andrea. “We zijn maar gewoon een normaal gezin. We zijn er niet in geïnteresseerd om er geld aan te verdienen.”