Wie ooit met een
vliegtuig heeft gereisd, heeft waarschijnlijk opgemerkt dat piloten vaak een baardloos gezicht hebben. Maar waarom is dat zo?
Het antwoord ligt in veiligheid, en niet alleen omdat de luchtvaartmaatschappijen van hun piloten een frisse uitstraling verlangen.
Wanneer er zich een noodsituatie voordoet in een vliegtuig, kan het nodig zijn dat een piloot snel een zuurstofmasker opzet. Hier komt de baard in het spel.
Het probleem is dat een baard de juiste pasvorm van het masker kan beïnvloeden. Volgens YouTuber Zack D. Films is het cruciaal dat een zuurstofmasker een strakke afsluiting rond het gezicht vormt om voldoende zuurstof te leveren in een noodgeval.
“Wanneer een piloot een zuurstofmasker tijdens een noodsituatie opzet, moet dit masker goed afsluiten,” legt Zack uit. “Als er een baard in de weg zit, kan het masker niet goed afsluiten, wat kan leiden tot zuurstoflekkage en, zoals je je kunt voorstellen, dat wil je liever niet meemaken.”
En dat is precies waarom je in de cockpit zelden een piloot met een baard zult zien. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hanteren verschillende regels over dit onderwerp.
Delta Airlines, bijvoorbeeld, staat wel bakkebaarden toe, zolang deze niet verder groeien dan het midden van het oor. Een nette snor is ook toegestaan, zolang deze de hoeken van de mond niet overschrijdt.
De richtlijn van Delta stelt duidelijk: “Er mogen geen baarden zijn voor piloten in geval van de noodzaak om een zuurstofmasker op te zetten voor een goede afdichting in een noodgeval.”
Een woordvoerder van de FAA bevestigt dit en voegt toe: “We hebben geen regel voor schone scheerbeurten, maar veel luchtvaartmaatschappijen vereisen dat piloten geen baarden of minimale baarden hebben om ervoor te zorgen dat zuurstofmaskers goed functioneren.”
Dus, terwijl piloten misschien een paar haartjes minder hebben, kunnen we gerust zijn dat ze alles in het werk stellen om ons veilig op onze bestemming te krijgen.