Voor de fijnproevers met een gedurfd smaakpalet is er nu eindelijk een doorbraak: puur, melk en wit zijn niet langer de enige opties in de schappen. Dankzij tafelzuurtitaan Kesbeke verschijnt er een chocoladeletter op de markt die je kaken geheid doet verkrampen.
Toon van Dijk, directeur van snoepwinkelketen Jamin, vertelt in De 538 Ochtendshow wat de nieuwe trends zijn op het gebied van chocoladeletters dit jaar. "We hebben 30 soorten,'' onthult hij.
Nederland is massaal uitgekauwd op de klassiekers en geeft de voorkeur aan espresso martini-smaak of Nutella-letters. Daarnaast is de Dubai-letter een hit; een variant van de Dubai-reep met pistache die eerder dit jaar TikTok deed ontploffen.
Maar er is nóg een chocoletter die de gemoederen bezighoudt, en dat is er niet eentje voor de moeilijke eters. "De Kesbeke-letter met augurk erin als vulling, die gaat nu viral in Nederland,'' onthult Toon.
Bekijk hieronder: 'Dit zijn de chocoladeletter-trends van dit jaar: ‘Augurk als vulling gaat helemaal viral’'
De 538-studio waagt het erop en neemt ter plekke een hap van de 'Chocogurk'. "Hij is ontzettend lekker,'' klinkt het. Liefhebbers van zure snacks kunnen hun hart ophalen deze Sinterklaas, want volgens Toon is er ook een zure mat-letter aan het assortiment toegevoegd.
"En daarnaast zijn er ook een paar knallers die elk jaar terugkomen, zoals die de smaak van appeltaart of nutella. Dat is er ook eentje die Sinterklaas graag koopt."
Bekijk ook: 'Oos Kesbeke uit de Augurkenkoning gaat helemaal los'
Er zit wel een klein addertje onder het chocoladegras; de letters zullen namelijk een stukje kleiner uitvallen ten opzichte van vorig jaar.
Een rapport van de Rabobank laat weten dat de prijs van een reep chocola van 100 gram met een euro omhoog gaat. Dit betekent dat we misschien kleinere chocoladeletters in de schappen kunnen verwachten, want die prijsstijging moet natuurlijk ergens worden terugverdiend.
Bekijk hieronder een proeftest van de chocogurk: