De eerste aflevering van het
Sinterklaasjournaal trok gisteren een indrukwekkend aantal kijkers: bizar veel mensen stemden af op NPO 3 om de seizoensopening te volgen.
De cijfers werden gedeeld door kijkcijferanalist Tina Nijkamp, die de hoge kijkdichtheid opvallend vond.
Met een marktaandeel van maar liefst 55,1 procent wist het Sinterklaasjournaal meer kijkers te trekken dan het reguliere journaal, een zeldzame prestatie.
De kijkcijfers van de eerste aflevering van dit seizoen - 1.668.000 maar liefst - overtreffen echter niet het record van vorig jaar.
In 2022 keken namelijk 1.898.000 mensen naar de openingsaflevering, wat destijds een record betekende voor het programma.
Toch zijn de cijfers van dit jaar volgens Nijkamp waanzinnig goed en reden voor een positieve start voor Westrik.
De nieuwe presentatrice Merel Westrik - die tijdelijk het stokje heeft overgenomen van Blok - kreeg veel lof van kijkers en van analisten.
Nijkamp benadrukte in haar Instagram-posts dat de vervanging soepel verliep en dat Westrik het “als inval-Dieuwertje goed heeft gedaan.”
Naast de wisseling van de wacht kende de aflevering enkele spannende verhaallijnen.
Zo kwamen er zorgen naar voren rondom de gezondheid van Sinterklaas, een element dat de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van kijkers lijkt te versterken. Ook is er een brug die niet opengaat, en een nieuwe stuurman die een routekaart kreeg op 'hoofdlijnen'.
Het Sinterklaasjournaal, dat inmiddels een vaste waarde is in de aanloop naar pakjesavond, blijft dus een van de best bekeken programma's in november.
Ook dit seizoen blijft het Sinterklaasjournaal dagelijks om 18.00 uur op NPO 3 te zien, wat gezinnen de gelegenheid biedt om samen in de stemming te komen voor het feest.