Netflix heeft aangekondigd de prijzen van sommige abonnementen flink gaat verhogen
De eerste landen die aan de beurt zijn, zijn onder andere de Verenigde Staten, Canada, Portugal en Argentinië.
In Nederland en België blijven de tarieven vooralsnog gelijk.
Netflix verhoogde de prijzen vorig jaar al met 1 tot 3 euro. Insiders laten echter weten dat de verhoging ook hier ook dit jaar doorgevoerd zal worden. Het is nog niet bekend wanneer precies.
In de Verenigde Staten stijgt de prijs van het populairste abonnement met 2,50 dollar.
Dit betekent dat Amerikanen voortaan 17,99 dollar per maand betalen. Omgerekend naar euro’s komt dit neer op ongeveer 17,29 euro.
Netflix zegt dat de extra inkomsten gebruikt zullen worden voor het ontwikkelen van nieuwe series en films.
Bekijk hieronder: Meghan Markle onthult eerste beelden eigen kookprogramma
Een andere mijlpaal voor Netflix is het bereiken van meer dan 300 miljoen abonnees wereldwijd.
Het exacte aantal abonnees ligt op 301,6 miljoen, een stijging van 15,9 procent ten opzichte van een jaar geleden.
Het is de eerste keer dat het platform deze grens overschrijdt.
Toch laat Netflix weten dat het vanaf dit kwartaal geen regelmatige updates meer zal geven over abonneecijfers, tenzij er nieuwe mijlpalen worden bereikt.
De streamingdienst Netflix heeft de bokswedstrijd tussen de 58-jarige Mike Tyson en de 27-jarige Jake Paul bestempeld als het "meest gestreamde wereldwijde sportevenement ooit".
Het gevecht trok maar liefst 108 miljoen kijkers wereldwijd. Dit maakt het een historisch moment in de sportwereld.
In het laatste kwartaal noteerde Netflix een recordomzet van 10,2 miljard dollar.
Het operationele inkomen bedroeg 2,3 miljard dollar en de nettowinst kwam uit op 1,9 miljard dollar.
Het bedrijf blijft investeren in content om zijn sterke positie in de streamingmarkt te behouden.
Een opvallende ontwikkeling is het succes van het advertentie-abonnement.
Dit abonnementsmodel blijkt namelijk behoorlijk populair in de landen waar het beschikbaar is.
Netflix zegt dat 55 procent van de nieuwe abonnees kiest voor dit goedkopere abonnement.
In vergelijking met het vorige kwartaal is het aantal gebruikers van het advertentie-abonnement met 30 procent gestegen.
Het bedrijf streeft ernaar om dit jaar genoeg schaalgrootte te bereiken voor het advertentiemodel.
Dit betekent dat er voldoende abonnees moeten zijn om adverteerders aan te trekken en het financieel rendabel te maken.
Netflix geeft echter niet aan hoeveel gebruikers hiervoor nodig zijn.
Het advertentie-abonnement is nog niet beschikbaar in Nederland of België.