gettyimages 2147852728 1

Schiphol verhoogt tarieven fors: ticketprijzen stijgen met tientallen euro's

Financieel31 okt , 19:21
Schiphol voert de komende jaren een forse verhoging van de havengelden door, wat onvermijdelijk zal leiden tot duurdere vliegtickets.
De tarieven voor luchtvaartmaatschappijen stijgen in totaal met 37 procent in de periode 2025-2027, waarvan 41 procent in het eerste jaar. Deze stijging komt bovenop een eerdere verhoging van 40 procent de afgelopen drie jaar.
Financieel topman Robert Carsouw licht toe dat de verhoging noodzakelijk is om te kunnen blijven investeren in infrastructuur, arbeidsomstandigheden en een duurzamere luchthaven. “We zijn ons ervan bewust dat dit een moeilijke pil is om te slikken voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen.”
Schiphol wil met de nieuwe tarieven maatschappijen stimuleren om stillere en milieuvriendelijkere vliegtuigen in te zetten. Voor lawaaiigere toestellen stijgt het tarief, terwijl nachtvluchten aanzienlijk duurder worden – drie tot zes keer zo hoog als een vlucht overdag.
Volgens Schiphol zijn de prijsverhogingen ook nodig om gestegen kosten en achterstallig onderhoud op te vangen. De luchthaven investeert zes miljard euro om onder andere de bagageafhandeling en arbeidsomstandigheden te verbeteren.
Voor de luchtvaartmaatschappijen betekenen de hogere havengelden dat tickets mogelijk fors duurder worden. EasyJet verwacht dat ticketprijzen voor reizigers vanaf Schiphol met zo'n 16 euro stijgen door de hogere havengelden.
"Het huidige luchthaventarief voor vertrekkende passagiers ligt nu op 39 euro, maar stijgt volgend jaar naar 55 euro," aldus EasyJet, die benadrukt dat deze verhoging vooral middenklassegezinnen raakt. Ook KLM toont zich kritisch en noemt de tariefsverhoging “onredelijk en onverstandig”.
Volgens de luchtvaartmaatschappij plaatst Schiphol zich zo buiten de markt in vergelijking met goedkopere luchthavens zoals Brussel en Düsseldorf. CEO Marjan Rintel waarschuwt dat deze stappen de positie van Schiphol als internationaal knooppunt ondermijnen. "Met alle risico’s van dien voor de hubfunctie, de verbondenheid van Nederland en onze economie."
Marnix Fruitema, voorzitter van de brancheorganisatie BARIN, vreest dat reizigers mogelijk zullen uitwijken naar andere luchthavens. “Na de eerdere stijging van 40 procent en de cumulatieve stijging van 37 procent voor de komende drie jaar, wordt Schiphol een van de duurste luchthavens van Europa,” aldus Fruitema.