Fatbikes zijn niet bepaald een favoriet op straat, en dat is niet zonder reden. De beruchte tweewielers raken steeds vaker betrokken bij ongelukken. Iedereen heeft een uitgesproken mening over het zwaargewicht, maar de vraagt blijft; hoe gevaarlijk is de fatbike nu precies?
VeiligheidNL kwam gisteren met verontrustende cijfers: in de eerste week van oktober kwamen bijna honderd fatbikegebruikers – bestuurders én passagiers – door een ongeluk op de spoedeisende hulp terecht.
En de schade is vaak niet gering; een botsing met een fatbike is een stuk zwaarder dan een gewone fietsaanrijding.
Zie ook: 'Tilburgse vrouw (36) komt om bij fatbike-ongeluk Oisterwijk'
In de eerste helft van 2024 lag het aantal slachtoffers bij
fatbike-ongelukken al twee keer zo hoog als in heel 2023, waarbij liefst 60 procent ernstig letsel opliep.
Ook juridisch dienstverlener DAS ziet de cijfers rondom fatbike-ongelukken door het dak gaan en krijgt steeds meer verkeerszaken binnen waarin deze tweewielers een rol spelen.
Sinds 2022 schieten de ongelukscijfers voor fatbikes omhoog, wat vooral te wijten is aan de enorme populariteit van deze fietsen. Ter vergelijking: in 2022 werden er slechts zes verkeersongevallen met fatbikes geregistreerd, terwijl dat aantal in 2024 al op 160 staat, en het jaar is nog niet ten einde.
Bij veel van deze ongevallen zijn jongeren de bestuurders en de verwondingen zijn geen kattepis. Blauw plekken, scheuren, botbreuken, snijwonden vallen nog onder de 'lichte' gevallen. Ernstiger letsel, zoals hersenletsel of gezichtsschade waarvoor plastische chirurgie nodig is, komt ook geregeld voor.
Experts waarschuwen dat de impact van een fatbike-ongeluk vrijwel gelijkstaat aan die van een scootercrash. Niet gek dus dat er geluiden opgaan voor een helmplicht voor deze stevige, elektrische fietsen.
Bekijk ook: 'Jongen met fatbike botst op moeder met kinderwagen, baby valt eruit'
Wie draait op voor de schade?
Veel slachtoffers van fatbike-ongelukken zijn minderjarig, en dat heeft juridische consequenties voor de aansprakelijkheid. Als een kind jonger is dan 14, zijn de ouders doorgaans verantwoordelijk voor eventuele schade.
Voor 14- en 15-jarigen geldt dat zij in principe zelf aansprakelijk zijn, maar als ouders niet kunnen aantonen dat ze er alles aan gedaan hebben om ongelukken te voorkomen, kunnen zij alsnog aansprakelijk worden gesteld.
Voor jongeren van 16 jaar en ouder ligt de aansprakelijkheid in principe volledig bij henzelf. Maar er zijn uitzonderingen: als een ouder zijn of haar kind bijvoorbeeld aanzet tot roekeloos gedrag of de andere kant op kijkt bij gevaarlijke situaties, kunnen zij alsnog voor de schade opdraaien. Vooral bij illegale fatbikes blijven ouders echter de verantwoordelijken, wat hen een flinke rekening kan opleveren.