240925 fatbike persbericht knaap 0003 1536x1152

Skinny bike kopen als slimme oplossing voor fatbike-regels

Cultuur26 sep , 16:36
Met de recente goedkeuring van strengere regels door de Tweede Kamer voor fatbikes zoeken fabrikanten direct naar alternatieve manieren om aan de regelgeving te ontsnappen. Het antwoord: de skinny bike.
Onder de nieuwe regels vallen een minimumleeftijd van 14 jaar en een verplichte helm. Terwijl deze nog in de maak zijn kondigen diverse bedrijven al aan nieuwe fietsen te ontwikkelen die net buiten deze wetgeving vallen.
Het nieuwste speeltje in de wereld van elektrische fietsen? De skinny bike.
Niels Willems, woordvoerder van veilige-fatbikes.nl, is duidelijk over de situatie. “Wat de Tweede Kamer met dit voorstel bereikt, is dat we nieuwe e-bikes ontwikkelen waar opnieuw veel vraag naar zal zijn, maar waar de minimumleeftijd en helmplicht niet voor gelden,” legt hij uit.
Hij vervolgt dat dit het probleem alleen maar verplaatst. “Eerst gingen we van de snorfiets naar de fatbike, en nu zullen we opnieuw een categorie elektrische fietsen ontwikkelen die de regels ontwijkt.”
Het ontwerp van de skinny bike maakt slim gebruik van de criteria die door de Tweede Kamer zijn voorgesteld om fatbikes te reguleren, zoals de breedte van de banden en de hoogte van het zadel.
Michael Fiering van Knaap Bikes is er snel bij: “Onze skinny bike heeft dunnere banden, en daar vallen de nieuwe regels niet onder.” Ook andere fabrikanten, zoals Brekr en Phatfour, hebben al aanpassingen aan hun fatbikes doorgevoerd om te zorgen dat hun modellen buiten de regelgeving blijven.
Pieter van Beusekom van Phatfour reageert stellig: “Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, maken wij een ander deurtje open. We ontwerpen fietsen die mensen willen kopen, en daar blijven we mee doorgaan.”
Hoewel fabrikanten het eens zijn dat er maatregelen nodig zijn, stellen zij dat de nieuwe regelgeving geen blijvende oplossing biedt.
De oproep is vooral om niet alleen fatbikes, maar alle elektrische fietsen aan strengere eisen te onderwerpen. “Een minimumleeftijd van 14 jaar voor alle e-bikes zou veel problemen oplossen,” benadrukt Willems.