De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
meldt dat het sinds juli 2024 beslag heeft gelegd op meer dan 16.500
fatbikes uit China. Hoewel deze tweewielers op het eerste gezicht op elektrische fietsen lijken, voldoen ze niet aan de wettelijke eisen en worden ze gezien als bromfietsen.
De fatbikes kunnen namelijk hogere snelheden halen dan toegestaan en hebben vaak een te krachtige motor. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties in het verkeer, vooral omdat de technische onderdelen zoals remmen en banden niet zijn ontworpen voor snelheden boven de 25 kilometer per uur.
Naast de fatbikes uit China heeft de ILT ook ongeveer 1.000 illegale bromfietsen in beslag genomen bij distributiecentra van een Nederlandse aanbieder. De inbeslagnames zijn onderdeel
van een breed onderzoek naar de invoer en verkoop van niet-gekeurde bromfietsen. Zodra het onderzoek is afgerond, zal de inspectie het dossier overdragen aan het Openbaar Ministerie.
De fatbikes in kwestie kunnen
met een simpele software-aanpassing worden opgevoerd, waardoor ze snelheden van wel 35 tot 45 kilometer per uur kunnen halen. Consumenten denken vaak dat ze een elektrische fiets kopen, maar in werkelijkheid gaat het om een bromfiets die aan strenge eisen moet voldoen,
Foto: @InspectieLenT op X
Vanwege de risico's voor verkeersveiligheid
pleit een meerderheid in de Tweede Kamer voor een helmplicht voor fatbikes. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft echter aangegeven dat dit lastig te handhaven is. Fabrikanten kunnen de fatbikes namelijk eenvoudig aanpassen, waardoor ze er anders uitzien en onder de regels voor elektrische fietsen blijven vallen.
De Tweede Kamer neemt hier geen genoegen mee en wil dat er snel strengere maatregelen worden genomen om onveilige fatbikes van de weg te halen.
De populariteit van fatbikesis in korte tijd enorm gestegen. Dit komt doordat deze tweewielers relatief goedkoop zijn en makkelijk opgevoerd kunnen worden. Hierdoor komen er steeds meer illegale bromfietsen op de Nederlandse markt, wat de verkeersveiligheid in gevaar brengt. De ILT benadrukt dat het de verantwoordelijkheid is van fabrikanten en verkopers om ervoor te zorgen dat hun voertuigen voldoen aan de wettelijke eisen voordat ze verkocht worden.
Met het beslag op duizenden fatbikes hoopt de inspectie een signaal af te geven aan de sector en consumenten. De ILT zal haar onderzoek voortzetten en blijft actief controleren op de invoer en verkoop van illegale bromfietsen.