De Tweede Kamer staat op het punt om rigoureuze maatregelen te nemen tegen de fatbike, die steeds vaker het onderwerp van
verhitte debatten is. Het lijkt erop dat er eindelijk een leeftijdsgrens komt van 14 jaar voor het rijden op deze populaire, maar vaak gevaarlijke elektrische fietsen met hun kenmerkende dikke banden. Daarnaast is er een sterke roep om een helmplicht in te voeren, om jonge bestuurders beter te beschermen.
Met steun van de PVV voor het voorstel van de VVD en NSC, lijkt het plan vrijwel zeker een meerderheid te krijgen in de Kamer. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft al aangegeven dat hij niet zal aarzelen om de maatregelen uit te voeren, mits de meerderheid daarmee instemt.
Madlener benadrukt wel dat er nog hobbels op de weg zijn. Het blijkt juridisch ingewikkeld om een heldere scheidslijn te trekken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen. Dit maakt het lastig om de maatregelen snel in te voeren, ondanks de dringende noodzaak.
Stijgende lijn in ongelukken
De discussie over fatbikes woedt al langer, en niet zonder reden. Deze fietsen, die vaak illegaal worden opgevoerd, worden in toenemende mate door zeer jonge bestuurders gebruikt. Het resultaat? Een stijgende lijn in ongelukken en ernstig letsel. In het afgelopen jaar alleen al waren er naar schatting 200 ernstige ongevallen met fatbikes, waarvan een groot deel betrokken jonge bestuurders onder de 16 jaar.
Het probleem ligt volgens experts niet alleen bij de snelheid en het gewicht van de fatbikes, maar ook bij de gebrekkige verkeerservaring van de jonge bestuurders. De roep om strengere regels is dan ook niet verrassend, nu steeds meer mensen zich zorgen maken over de veiligheid op de weg. Wat de toekomst brengt voor de fatbike is nog onzeker, maar één ding is duidelijk: de dagen van ongereguleerde vrijheid lijken geteld.