De fatbikecrisis in Nederland neemt alleen maar toe, met een forse stijging in het aantal gewonden dit jaar.
Uit nieuwe cijfers van VeiligheidNL blijkt dat tussen april en juni 115 slachtoffers met fatbikegerelateerde verwondingen op de spoedeisende hulp zijn beland.
Dit is bijna vijf keer zoveel als in het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken met dezelfde periode in 2023 is er zelfs sprake van een 23-voudige toename. Deze zorgwekkende trend heeft geleid tot toenemende druk op de overheid om maatregelen te nemen.
Turfweek in ziekenhuizen
VeiligheidNL heeft aangekondigd dat ziekenhuizen binnenkort een 'turfweek' organiseren om een beter beeld te krijgen van het aantal ongevallen met
fatbikes en e-bikes.
Tijdens deze week zullen alle ongevallen met elektrische fietsen nauwkeurig worden geregistreerd. Dit gebeurt al jaren op dezelfde manier met
vuurwerkongelukken. Experts vrezen namelijk dat de huidige cijfers slechts het topje van de ijsberg vormen. Veel ongelukken worden niet volledig geregistreerd, wat het werkelijke aantal incidenten veel hoger kan doen uitvallen.
Slachtoffers piepjong
Een groot deel van de slachtoffers is jonger dan 16 jaar. Bijna de helft van de gewonden in de recentste periode was tussen de 12 en 15 jaar oud, en veel van hen liepen ernstig letsel op, zoals hersenbeschadigingen. VeiligheidNL pleit daarom voor een
leeftijdsgrens van 16 jaar voor alle e-bikes, inclusief fatbikes.
Ook wordt een helmplicht voor jongeren sterk overwogen. Dinsdag zal de Tweede Kamer stemmen over een motie die een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes voorstelt.
Minister Madlener (Infrastructuur) heeft aangegeven dat het ingewikkeld is om onderscheid te maken tussen fatbikes en andere elektrische fietsen, en roept de Kamer op om brede maatregelen te steunen.
Experts wijzen erop dat een strengere regulering van fatbikes noodzakelijk is om verdere slachtoffers te voorkomen. Niet alleen slachtoffers onder de bestuurders zelf, maar ook bijrijders en andere verkeersdeelnemers worden vaak betrokken bij ongelukken. D
e
politie, Veilig Verkeer Nederland en het Fonds Slachtofferhulp ondersteunen het pleidooi voor een hogere leeftijdsgrens, omdat dit de controle op fatbikegebruik overzichtelijker zou maken en het aantal incidenten zou kunnen verminderen.
De verkoop van fatbikes blijft ondertussen doorgaan, met naar schatting
enkele honderdduizenden in omloop in Nederland.