81n55matp3l grande 1

EU verklaart populaire fatbike illegaal

11221 sep , 16:06
De Europese Commissie heeft de populaire Ouxi V8-fatbike als illegaal bestempeld. Van de fatbike rijden er zeker 50.000 exemplaren in Nederland rond.
Dit besluit komt voort uit ernstige zorgen over de veiligheid van deze fatbike, die sneller dan de toegestane 25 kilometer per uur kan rijden. Dit verhoogt het risico op ongevallen en verwondingen, niet alleen voor de rijders zelf, maar ook voor andere weggebruikers.
“Het voertuig wordt verkocht als een elektrisch ondersteunde fiets, maar gaat sneller dan 25 kilometer per uur. Dit verhoogt de kans op ongevallen en verwondingen en kan een risico vormen voor andere weggebruikers,” aldus de veiligheidswaarschuwing van de EU.
De Ouxi V8 voldoet niet aan de Europese normen en wettelijke bepalingen, en wordt in Nederland dus niet als een reguliere fiets beschouwd, maar als een snorfiets. Dat betekent dat een helmplicht en een brommerrijbewijs vereist zijn.
De beslissing om de Ouxi V8 van de markt te halen, is voor fabrikanten van legale fatbikes een stap in de goede richting.
“Na vier jaar van meldingen en problemen met dit type fatbike zijn we blij dat er eindelijk iets gebeurt,” zegt een woordvoerder van Knaap, een fatbikefabrikant die zelf de Ouxi V8 niet verkoopt. “Dit is een belangrijke stap naar veiligere wegen zonder dat nieuwe regelgeving nodig is.”
Niels Willems, woordvoerder van het Convenant Veilige Fatbikes benadrukt dat het wachten op deze beslissing lang heeft geduurd. “Het kostte veel tijd voordat de waarschuwing in Brussel is doorgesijpeld, maar nu is de Ouxi V8-fatbike dan eindelijk verboden,” voegt hij toe.
De EU-veiligheidswaarschuwing is van kracht sinds 13 september, wat betekent dat de Ouxi V8 niet meer op de openbare weg mag worden gebruikt, hoewel het bezit nog steeds is toegestaan.
Het aantal ongevallen met fatbikes stijgt snel. Cijfers van Veiligheid NL laten zien dat in 2021 de eerste meldingen binnenkwamen, terwijl er in 2023 al 59 ongevallen waren geregistreerd.
In de eerste vier maanden van dit jaar alleen al stonden er 33 ongevallen op de lijst. Traumachirurgen in Nederland zien een toenemend aantal slachtoffers, vaak jonge rijders, op hun operatietafels.