Maandag heeft een Boeing-vliegtuig van United Airlines opnieuw een wiel verloren tijdens het opstijgen, meldt de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
Het incident vond plaats bij een Boeing 757-200 die om 07:16 uur lokale tijd vanuit Los Angeles vertrok en om 10:10 uur veilig landde op Denver International Airport.
Het wiel werd teruggevonden op de luchthaven van Los Angeles. Aan boord waren 174 passagiers en zeven bemanningsleden, maar er vielen geen gewonden.
Dit is niet het eerste incident waarbij een Boeing-vliegtuig een wiel verliest. In maart verloor een Boeing-vliegtuig van United Airlines eveneens een wiel kort na vertrek vanuit San Francisco.
Dit toestel, met 249 passagiers aan boord en op weg naar Japan, maakte een tussenlanding in Los Angeles. Ook toen raakte niemand gewond.
Het recente incident is slechts een van de vele problemen die Boeing de afgelopen tijd heeft gekend.
In april viel een nooduitgangsglijbaan van een toestel kort voor vertrek uit New York. Dit incident leidde tot een noodlanding. Begin april moest een piloot van een Boeing 737-800 de start afbreken vanwege een brand bij de linkermotor.
Kort daarna landde een Boeing 737-800 in Oregon met een missend buitenpaneel. Weer enkele dagen later verloor een Boeing 777 een wiel tijdens het opstijgen.
De reeks incidenten heeft geleid tot verhoogde kritiek en zorgen over de veiligheid van Boeing-toestellen. Boeing-topman Dave Calhoun kondigde eind maart zijn vertrek aan, maar blijft tot het einde van het jaar bij het bedrijf om de overgang te begeleiden.
Problemen sinds januari
Boeing ligt sinds januari onder vuur, toen onderdelen van toestellen tijdens meerdere vluchten losraakten.
Het eerste incident vond plaats op 5 januari, toen een deurpaneel van een Boeing 737-Max op meer dan 5 kilometer hoogte naar beneden viel door loszittende bouten.
Bij inspectie bleken tientallen andere toestellen van hetzelfde type eveneens last te hebben van loszittende bouten, wat de Federal Aviation Administration (FAA) ertoe bracht om 171 toestellen tijdelijk aan de grond te houden.
Deze incidenten hebben geleid tot een strafrechtelijk onderzoek door openbare aanklagers.
Eind juni meldde Boeing dat de rompen van de 737-Max toestellen inmiddels minder mankementen vertonen. Boeing-bestuurder Elizabeth Lund benadrukte tijdens een persrondleiding bij de fabriek in Seattle dat er significante verbeteringen zijn doorgevoerd in het productieproces.