Het Openbaar Ministerie (OM) is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar La Souris, een bedrijf dat
fatbikes verkoopt. Eigenaar Armando Muis wordt hierbij ook onderzocht.
Dit heeft een woordvoerder van het OM bevestigd. Het onderzoek staat volgens het OM los van de recente uitzending van het consumentenprogramma BOOS, waarin het bedrijf werd beschuldigd van het verkopen van fatbikes met te sterke motoren.
Volgens BOOS zou La Souris tienduizenden fatbikes hebben verkocht met motoren die een te hoog vermogen hadden, namelijk tussen de 500 en 750 watt. Dit is in strijd met de Nederlandse wet, die stelt dat een fatbikemotor maximaal 250 watt mag hebben.
Deze overschrijding zou de fietsen onveiliger maken. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft hierop vorige maand al 1100 fatbikes van La Souris in beslag genomen. De ILT verklaarde dat deze fietsen niet veilig zijn voor gebruik op de openbare weg.
De aflevering van Boos over Amando Muis en La Souris
Armando Muis heeft echter de beschuldigingen tegengesproken. Hij verklaart dat zijn bedrijf alleen legale fatbikes verkoopt. Volgens hem heeft de inspectie een fout gemaakt door halffabricaten te testen die nog niet volledig waren afgewerkt. Pas nadat de fietsen een eindcontrole hebben ondergaan, zouden ze veilig en conform de wet zijn.
Ook zegt hij dat La Souris zijn fatbikes beveiligt tegen manipulatie. Daarnaast bekritiseert hij de werkwijze van BOOS. Volgens Muis baseert het programma zich enkel op inkoopfacturen, zonder gedegen technisch onderzoek te doen.
De fatbike is al langer onderwerp van discussie in de Nederlandse politiek. Zo is er recent een motie aangenomen in de Tweede Kamer om het gebruik van fatbikes door kinderen jonger dan 14 jaar te verbieden. Op dit moment mogen fatbikes met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur door iedereen gebruikt worden. Er zijn echter zorgen omdat sommige van deze fietsen kunnen worden opgevoerd tot wel 45 à 50 kilometer per uur, wat tot gevaarlijke situaties kan leiden.
De uitkomsten van het strafrechtelijk onderzoek en de politieke ontwikkelingen zullen invloed hebben op de toekomst van de fatbike in Nederland.
Het alternatief voor de fatbike rukt ook al op: de
skinny bike.