Bugatti luidt een nieuw tijdperk in met de komst van de langverwachte Tourbillon hyper-GT. Deze auto vervangt de Chiron en heeft een radicaal nieuw uiterlijk, een hybride V16-motor en de ambitie om de snelste auto ter wereld te worden.
De naam Tourbillon verwijst naar het mechanisme dat nauwkeurigheid behoudt in hoogwaardige horloges. Precies 20 jaar na de lancering van de Veyron, die destijds de krachtigste auto op de weg was, betreedt nu de Tourbillon het podium.
De Bugatti Chiron werd gelanceerd in 2016 en zal nu worden uitgefaseerd om in 2026 te beginnen met de productie van de Tourbillon. Er zullen slechts 250 eenheden van worden geproduceerd, met een startprijs van 3,7 miljoen euro, wat het de duurste nieuwe auto in serieproductie maakt.
Bugatti CEO Mate Rimac beschrijft de Tourbillon als "kunst op wielen, een bewegend schilderij". Hij benadrukt dat hij de erfenis van het bedrijf wil voortzetten door "de natuurkunde te buigen".
Toen Rimac Bugatti in 2021 overnam, was het bedrijf in de vroege ontwikkelingsfase van een elektrische coupé-SUV-achtig ding, maar hij vond dat dit absoluut verkeerd was voor het merk.
Gelukkig won hij dat argument en onthulde zijn nieuwe 16-cilinder hypercar, met een lage silhouet en een enorme motor.
De Tourbillon heeft een gedurfde benadering van elektrificatie, met een plug-in hybride systeem van 1775 pk, gecentreerd rond een gillend V16-motor. Deze motor werd samen met Cosworth ontwikkeld. Rimac ziet geen reden waarom Bugatti op korte termijn elektrisch zou moeten gaan, gezien de lage volumes en lage kilometerstanden van hun auto's.
De 8,3-liter motor weegt slechts 252 kg dankzij het gebruik van lichte metalen en composieten. De motor produceert 986 pk, wat het een van de krachtigste verbrandingsmotoren in een auto maakt. Met drie extra elektromotoren levert de Tourbillon in totaal 1775 pk, waardoor het de krachtigste verbrandingsauto op de markt is.
Het ontwerp van de Tourbillon blijft trouw aan de principes van de Chiron en de Veyron, met behoud van de kenmerkende 'C-lijn', de hoefijzervormige voorgrille en tweekleurige lak. Maar het silhouet van de Tourbillon wordt meer bepaald door zijn nieuwe aandrijflijn en beoogde capaciteiten, zoals een topsnelheid van meer dan 400 km/u.
Elke oppervlak, inlaat en rand is fijn afgestemd om zowel aerodynamisch als thermodynamisch voordelig te zijn. Dit resulteert in een achtervleugel die zelfs bij topsnelheid verborgen blijft en een enorme achterdiffusor tunnel die zich uitstrekt van de cabine tot de achterbumper.
Het interieur van de Tourbillon behoudt een 'tijdloze' aantrekkingskracht met zichtbare interne mechanismen en fysieke bedieningsknoppen.
De Tourbillon's instrumentenpaneel, ontworpen door Zwitserse horlogemakers, bestaat uit meer dan 600 minuscule componenten en is gemaakt van kostbare materialen zoals titanium, saffier en robijn.
Het stuurwiel is bevestigd aan een vaste naaf, zodat de meters altijd zichtbaar zijn, ongeacht de stuurhoek. Het touchscreen, uitgerust met Apple CarPlay, is verborgen in het dashboard en komt alleen tevoorschijn wanneer bestuurders erom vragen.
Ondanks de overstap naar een hybride aandrijflijn, weegt de Tourbillon minder dan zijn voorganger dankzij een volledig op maat gemaakte koolstofvezel carrosserie.
Het gebruik van 3D-geprinte componenten maximaliseert de stijfheid en minimaliseert het gewicht. De hele e-as van de Tourbillon past in dezelfde ruimte als zijn voorganger, waardoor de kofferbak groter is en plaats biedt voor de op maat gemaakte Tourbillon bagageset.
Het is nog niet bekend wanneer we de eerste Bugatti Tourbillons naar Nederland komen.