Het blijkt maar weer dat de actieradius van elektrische auto's vaak met een flinke korrel zout genomen moeten worden.
Een koper van een Jaguar I-Pace ontdekte dit op de harde manier. De auto met een prijskaartje van 89.235 euro bleek namelijk slechts 280 kilometer te kunnen rijden op een volle accu in plaats van de beloofde 480 kilometer.
Hierdoor kreeg de koper uiteindelijk een schadevergoeding toegewezen van ruim 19.000 euro, zo meldt het AD.
De koper werd verleid door de autodealer in Den Haag met de belofte dat de I-Pace een actieradius had van 480 kilometer. Dat zou ruim voldoende zijn voor zijn zakelijke ritten, inclusief de regelmatige trips naar België.
Maar vooral in koude omstandigheden haalde de auto bij lange na niet deze afstand. Na slechts 280 kilometer moest de auto alweer opgeladen worden, wat een flinke streep door de rekening was voor de koper die de auto voornamelijk zakelijk gebruikte.
Toen de koper de auto wilde retourneren, weigerde de dealer dit omdat de auto al enkele duizenden kilometers had gereden.
De dealer erkende wel dat de actieradius in de winter aanzienlijk lager was, maar gaf slechts tips zoals het beperken van de snelheid en het inschakelen van de eco-functie. Niet bepaald oplossingen waar de koper op zat te wachten.
De koper slaagde erin om de auto voor 65.000 euro door te verkopen, maar eiste de rest van zijn
geld terug via de rechter. Na een lange juridische strijd kreeg hij uiteindelijk gelijk in hoger beroep.
Het hof oordeelde dat de Jaguar niet voldeed aan de redelijke verwachtingen en kende de koper een schadevergoeding van ruim 19.000 euro toe. De dealer, die nog in cassatie ging, moest ook de juridische kosten van meer dan 15.000 euro betalen.
Deze zaak benadrukt een veelvoorkomend probleem bij elektrische auto's: de werkelijke actieradius komt vaak niet overeen met de geadverteerde cijfers.
Consumentenorganisaties waarschuwen al langer voor deze praktijk. Een recente test van 25 elektrische auto's door UFC-QueChoisir, een Franse consumentenorganisatie, liet zien dat het verschil tussen de geclaimde en werkelijke actieradius vaak aanzienlijk is.
In het beste geval is het verschil 10 procent, maar in sommige gevallen kan het oplopen tot 30 procent. In het geval van de Jaguar I-Pace was het verschil zelfs 35 procent, wat door de hoogste rechter in Nederland als onaanvaardbaar werd beschouwd.
Wat betekent dit voor andere EV-bezitters?
Deze uitspraak kan meer kopers aanmoedigen om juridische stappen te ondernemen als zij constateren dat de werkelijke actieradius van hun
elektrische auto aanzienlijk lager is dan geadverteerd.
Ook kunnen autodealers en fabrikanten kunnen gedwongen worden om hun advertenties en specificaties nauwkeuriger en realistischer te maken om dergelijke juridische geschillen te voorkomen.