file 16

Ferrari's eerste elektrische auto kost minstens vijf ton

Auto19 jun , 11:18
Ferrari gaat zijn eerste elektrische auto lanceren met een prijskaartje van minstens 500.000 euro ($535.000), volgens een bron bekend met de plannen.
De Italiaanse autofabrikant, bekend om zijn krachtige benzinemotoren, verwacht dat ultra-rijke klanten klaar zijn voor deze stap, ondanks dalende vraag naar elektrische voertuigen (EV's) elders op de markt.
De prijs van de elektrische Ferrari, exclusief extra's die doorgaans 15-20% toevoegen, overstijgt ruim de gemiddelde verkoopprijs van ongeveer 350.000 euro inclusief extra's voor een Ferrari in het eerste kwartaal van dit jaar, evenals veel concurrenten in de luxe EV-markt.
Porsche's elektrische Taycan begint bijvoorbeeld rond de 100.000 euro. Ferrari heeft niet gereageerd op verzoeken om commentaar over de prijs van zijn EV of de nieuwe fabriek die vrijdag in Maranello, Noord-Italië, wordt geopend.
De nieuwe fabriek, met een extra productielijn voor voertuigen, zal niet alleen elektrische auto's produceren, maar ook benzine- en hybride modellen, evenals componenten voor hybrides en EV's. Naar verwachting zal de fabriek binnen drie tot vier maanden volledig operationeel zijn.
Ferrari heeft met zijn Purosangue SUV bewezen succes te kunnen behalen buiten zijn traditionele twee-zits sportwagens en grand tourers.
"Er is toenemende vraag naar Ferrari's, en ze hebben de capaciteit om hieraan deels te voldoen zonder afbreuk te doen aan de exclusiviteit," aldus Fabio Caldato, portefeuillemanager bij AcomeA SGR, een investeringsfonds dat Ferrari-aandelen bezit.
Naast de eerste EV werkt Ferrari aan een tweede elektrisch model, hoewel het bedrijf voorlopig niet van plan is de totale productie tot 20.000 voertuigen per jaar te verhogen. CEO Benedetto Vigna benadrukte eerder dit jaar de flexibiliteit en technische capaciteit van de nieuwe fabriek.
Analisten verwachten dat Ferrari's eerste EV een nichemodel zal zijn, goed voor iets meer dan 10% van de jaarlijkse verkoop. Ondanks de focus op elektrificatie blijft de kernklant van Ferrari nog steeds de voorkeur geven aan modellen met benzinemotoren.