Een recente studie uit China wijst uit dat mannen meer ongelukken veroorzaken wanneer hun navigatiesysteem een vrouwelijke stem heeft.
Het onderzoek, uitgevoerd door de Fudan Universiteit in Shanghai, toont aan dat mannen sneller geneigd zijn verkeersregels te negeren en risicovoller rijgedrag te vertonen wanneer ze instructies ontvangen van een vrouw met een hogere stem.
Het experiment betrof een testgroep van 66 mannelijke chauffeurs. Tijdens de test kregen de mannen de opdracht "nader het kruispunt" te horen terwijl het verkeerslicht op oranje sprong.
Wanneer deze instructie werd gegeven door een vrouw met een hogere stem, trapten de mannen in 40% van de gevallen nog even het gaspedaal in om het kruispunt over te steken voordat het licht rood werd.
In een vervolgexperiment werd een VR-bril gebruikt om de chauffeurs een situatie voor te schotelen waarbij ze over een smalle, houten brug over een diepe kloof moesten lopen.
De mannen die de instructies kregen van een vrouw met een hogere stem liepen gemiddeld sneller over de brug dan de mannen die een lagere stem hoorden.
Volgens de onderzoekers wekte de hogere stem bij de mannen een onbewuste neiging op om meer risico te nemen.
Op basis van deze bevindingen raden de onderzoekers aan om meer mannelijke of laag getimbreerde vrouwenstemmen te gebruiken in navigatiesystemen.
Ze zijn ook kritisch over de zogenaamde 'voicepacks' waarbij bekende personen of stripfiguren de instructies geven, omdat deze stemmen mogelijk niet serieus genomen worden door de gebruikers.
Een ander relevant voorbeeld komt van de luchtvaartsector. Volgens de Daily Telegraph heeft Boeing voor de stemcommando's in hun F/A-18 Super Hornet straaljagers inmiddels gekozen voor een strenge vrouwelijke stem.
De meeste piloten, die vaak mannen zijn, noemen haar 'Bitching Betty'. Leslie Shook, die de stem voor Boeing inspreekt, geeft noodbevelen zoals "trek op" met een strenge en dwingende toon. De vorige vrouwelijke stem werd als te zachtaardig beschouwd en werd daarom vervangen.