Wie een elektrische auto rijdt, of van plan is er een te kopen, is door een domme rekenfout straks een stuk duurder uit.
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's wordt sneller afgebouwd dan oorspronkelijk gepland. Dit komt door een misrekening van het vorige kabinet. Dat blijkt uit berichtgeving van De Telegraaf, die inmiddels is bevestigd door het ministerie van Financiën.
Op dit moment betalen eigenaren van elektrische auto's geen wegenbelasting. Dit levert hen een jaarlijks voordeel van honderden euro’s op. Oorspronkelijk zou deze regeling stoppen in 2026. Echter besloot het kabinet-Rutte IV om het belastingvoordeel tot 2031 af te bouwen, als onderdeel van de klimaatdoelstellingen.
Er is echter geen rekening gehouden met het feit dat elektrische auto's gemiddeld zwaarder zijn dan reguliere auto's vanwege hun accu's. Als voorbeeld: het gewicht van een
Tesla Model S ligt tussen de 2.070 en 2.241 kg, afhankelijk van de uitvoering zoals de Plaid of Long Range. Een Volkswagen Passat weegt doorgaans tussen de 1.400 en 1.600 kg.
Tegenvaller van 1,5 miljard
Omdat wegenbelasting deels wordt berekend op basis van het gewicht van de auto, resulteert dit in een groter belastingvoordeel dan verwacht. Daarnaast zijn er meer elektrische voertuigen verkocht dan waar oorspronkelijk rekening mee werd gehouden. Deze factoren samen zorgen voor een tegenvaller van maar liefst 1,5 miljard euro voor de schatkist.
Om deze financiële tegenvaller op te vangen, heeft minister Heinen van Financiën besloten om de belastingkorting versneld af te bouwen. In plaats van een geleidelijke verlaging van de korting via 75, 40, 35 en 30 procent tot nul procent in 2031, wordt het afbouwschema aangepast. Vanaf volgend jaar gaat de belastingkorting direct naar 75 procent, in 2026 naar 25 procent, en in 2031 zal het voordeel helemaal verdwijnen.
Dit nieuwe schema geldt zowel voor huidige eigenaren van elektrische auto's als voor nieuwe kopers. Volgens het ministerie is hiermee het financiële gat gedicht en kan de belastingkorting binnen de begroting blijven.
Met deze aanpassing hoopt het kabinet namelijk de financiële stabiliteit te waarborgen en toch de klimaatdoelen na te streven.