Vanaf 2025 gaat de NS de prijzen van treinkaartjes flink in de lift gooien. Dit betekent dat ze een stuk duurder worden. En omdat de NS zelf de kosten wil drukken, zullen er ook 500 banen op het hoofdkantoor verdwijnen via natuurlijk verloop.
Naast de prijsverhogingen onderzoekt de NS of het opknappen van treinen wat minder luxueus kan. De treinen waar NS mee rijdt, gaan doorgaans dertig tot veertig jaar mee, legt een woordvoerder uit.
Na 15 jaar krijgen ze een opknapbeurt. NS wil kijken of kosten bespaard kunnen worden door alleen het hoognodige opknapwerk te doen. USB-poorten? Vergeet het maar!
NS heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 109 miljoen euro. Een jaar eerder was er nog een verlies van 87 miljoen euro. Volgens het spoorbedrijf waren de kosten om treinen te laten rijden opnieuw hoger dan de opbrengsten uit de verkoop van treinkaartjes en abonnementen.
Daarom zijn ze nu van plan om de tarieven van kaartjes en abonnementen te verhogen met 8,7 procent. In 2024 kon deze tariefsverhoging nog worden voorkomen door het kabinet, dat op verzoek van de Tweede Kamer een eenmalig bedrag van 120 miljoen euro vrijmaakte.
Maar voor 2025 is dat bedrag niet meer beschikbaar, waardoor de NS genoodzaakt is de uitgestelde tariefsverhoging alsnog door te voeren.
Een enkeltje Den Bosch naar Amsterdam kost nu 18 euro en zal volgend jaar bijna 20 euro gaan kosten, 19,60 euro om precies te zijn.
Nieuwe maatregelen
Kostenbesparingen zijn nodig om de prestaties te verbeteren, maar ook om het treinkaartje ‘zoveel mogelijk betaalbaar te houden,’ aldus de
NS. Onder de nieuwe maatregelen vallen ook het afstoten van kantoorruimte en het verminderen van het aantal IT-systemen. Alle maatregelen samen moeten leiden tot een jaarlijkse besparing van 200 miljoen euro. Dat klinkt als een hoop geld, genoeg om zelfs een paar nieuwe treinen te kopen, die hopelijk beter op tijd komen dan de vorige.