Wendy van Hout, de veertigjarige vrijster van campingmagnaat
Peter Gillis, heeft kort geleden het roer om gegooid. Niet alleen runt ze een online kledingzaak, ze brengt nu ook haar eigen nummers uit. 'Meisje van de Handel' was de eerste single die ze lanceerde. Maar wat verdient dit meisje eigenlijk aan haar handel?
Op 24 mei was het zover: de fans van Wendy van Hout werden eindelijk getrakteerd op haar langverwachte eerste plaat getiteld 'Meisje van de handel'.
Daarin zingt ze, verrassend genoeg, gewoon 'een meisje van de handel' te zijn dat 'verkoopt wat jij zoekt' en dat doet ze 'altijd goed'. Een knap staaltje rijmerij dat door Frank van Etten uit de duim is gezogen, die ook beukers als 'Leef als een zigeuner' en 'Ik sta in lichterlaaie' schreef.
Wat schuift het?
Wendy heeft natuurlijk een eigen webshop, maar daarnaast was ze vooral druk met bammetjes kalfsragout smeren voor haar Petertje. Het is op zijn minst bewonderingswaardig dat ze, nu ze een steenrijke vent heeft, alsnog de moeite doet om wat bij te klussen.
Maar wat levert zo'n nummertje haar eigenlijk op? Tot nu toe hebben we haar niet veel zien optreden, op een showtje bij camping Blauwe Meer na; het Belgische vakantiepark dat Peter Gillis binnen een jaar moet opdoeken. Of er vanuit hier meer boekingen zullen binnenstromen, is nog onduidelijk.
De kans is natuurlijk klein dat Wendy door eigen vent betaald wordt om op te treden. In het beste geval heeft het concert op camping Blauwe Meer haar 5 consumptiebonnen voor de bar opgeleverd.
Wél kunnen we analyseren wat ze verdient aan haar online luisteraars. Spotify verklapt dat er zo'n 1579 mensen per maand hun oren op de proef stellen met het geluid dat Wendy produceert. Aangezien artiesten gemiddeld zo'n 0,005 euro verdienen per stream op Spotify, resulteert dit in een maandsalaris van zo'n 7,90 euro voor Wendy. Nou, daar kende toch weer 3 worstenbroodjes van kopen.
Dit is wat Jack van Gelder zegt over de zangkunsten van Wendy: