file 51

Tesla faalt: roept 27.000 cybertrucks terug door gevaarlijke softwareproblemen

Tech03 okt , 15:05
Tesla heeft donderdag aangekondigd dat het bedrijf meer dan 27.000 Cybertrucks terugroept, voornamelijk in de VS. Het bedrijf heeft ontdekt dat er problemen zijn met de achteruitkijkcamera, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties op de weg.
Wanneer een bestuurder de truck in zijn achteruit zet, kan het tot maar liefst acht seconden duren voordat het beeld van de camera verschijnt. Dit vertraagde beeld zorgt voor een verhoogd risico op botsingen, iets waar Tesla ernstig bezorgd over is. Het goede nieuws? Het bedrijf gelooft dat een software-update het probleem kan verhelpen.
Deze terugroepactie markeert de grootste tot nu toe voor de elektrische truck, aldus persbureau Reuters. Helaas is dit niet het eerste probleem dat de Cybertruck treft. In april van dit jaar moesten al 3.900 exemplaren worden teruggeroepen vanwege defecte gaspedalen.
In die gevallen konden de pedalen soms vast blijven zitten of juist plotseling loskomen, waardoor de voertuigen onbedoeld konden versnellen. In juni volgden opnieuw terugroepacties, waarbij onder meer de ruitenwissers de oorzaak van de problemen waren.
Bekijk ook: Tesla 'slaat op hol' en richt ravage aan in Scheveningen
Weinig belangstelling voor Cybertruck
De lancering van de Cybertruck is geen gemakkelijke weg geweest. Het prototype werd vier jaar geleden onthuld, maar het heeft lange tijd geduurd voordat het voertuig op de markt kwam. De coronapandemie, stijgende inflatie, technische complicaties en een tekort aan onderdelen hebben allemaal bijgedragen aan de vertragingen.
Ondanks de aanvankelijke hype, lijkt er nu nog weinig animo te zijn voor de Cybertruck. Bovendien hebben meerdere Amerikaanse eigenaren al roestplekken op hun voertuigen aangetroffen, wat de frustraties alleen maar vergroot.
Bekijk ook: Tesla in de sloot na ongeluk in De Heurne
De Cybertruck zelf is een indrukwekkend apparaat: met een lengte van 5,68 meter en een breedte van 2,2 meter weegt het voertuig bijna 3.000 kilo. Vanwege specifieke EU-voorschriften mag de truck echter nog niet de Nederlandse wegen op, wat de lancering daar verder bemoeilijkt.
Deze terugroepactie legt de vinger op de zere plek van de ambities van Tesla in de elektrische voertuigsector, waar de strijd om de markt feller is dan ooit.