In april dit jaar kwam een 28-jarige motorrijder om het leven na een aanrijding met een
Tesla in het Amerikaanse Seattle. De bestuurder van de Tesla werd gearresteerd en gaf toe dat hij het autopilotsysteem had ingeschakeld en kort naar zijn telefoon had gekeken.
Uit nieuw onderzoek blijkt echter dat de bestuurder niet het autopilotsysteem, maar de FSD (Full Self-Driving) functie van zijn Model S had ingeschakeld. Dit meldt de lokale politie volgens Reuters.
Hiermee is het aantal dodelijke slachtoffers, veroorzaakt door zelfrijdende Tesla’s, in de afgelopen twee jaar op twee gekomen.
Enkele dagen na de melding van de politie in Seattle werd bekend dat de ouders van een 34-jarige motorrijder, die in 2022 omkwam bij een aanrijding met een Tesla in Utah, een rechtszaak hebben aangespannen tegen de autofabrikant.
Bij dit incident reed een Model 3 met ongeveer 125 kilometer per uur achterop de motorfiets, waardoor de motorrijder werd gelanceerd.
Volgens CNBC stellen de aanklagers in hun aanklacht dat de autopilotsoftware van de auto defect en onvoldoende was. Zij betogen onder andere dat de camera’s van het systeem het gevaar van de motorfiets hadden moeten herkennen.
Een voorzichtige bestuurder of een adequaat automatisch remsysteem zou volgens hen de snelheid hebben verminderd of de auto hebben gestopt voor de botsing. Tesla heeft nog niet gereageerd op de rechtszaak.
Ondanks de bevindingen van de politie in Seattle, benadrukt Tesla op hun website dat een Tesla niet autonoom kan rijden, zelfs niet met de FSD-functie ingeschakeld. Zij stellen dat de FSD “actieve bestuurderstoezicht vereist en het voertuig niet autonoom maakt.”
Tesla heeft echter de naam van de functie veranderd van Full Self-Driving naar Full Self-Driving (Supervised) in de handleidingen van alle bestaande en nieuwe modellen van Model S, Model 3, Model X en Model Y.
In de handleiding van Model Y staat nu onder andere: "Houd er altijd rekening mee dat Model Y’s Full Self-Driving (Supervised) een volledig oplettende bestuurder vereist, die te allen tijde klaar moet zijn om in te grijpen."
Elon Musk verklaarde in juli dit jaar dat de zelfrijdende software volgend jaar in staat zou zijn om Tesla’s zonder menselijk toezicht te besturen. Hij zou "verbaasd" zijn als dit niet het geval zou zijn.
In december 2023 werd Tesla gedwongen om bijna alle verkochte auto's terug te roepen vanwege fouten in het autopilotsysteem.