China wil dat de Europese Unie de voorlopige tarieven op Chinese elektrische voertuigen (EV's) voor 4 juli schrapt.
De Europese Unie heeft plannen om invoertarieven tot 38,1% op
elektrische auto's uit China in te voeren. De EU beweert dat China oneerlijke subsidies geeft aan zijn elektrische auto-industrie, wat zorgt voor een oneerlijke concurrentiepositie.
China heeft herhaaldelijk de EU verzocht om deze tarieven te annuleren en is bereid om te onderhandelen. Beijing wil namelijk geen nieuwe tarievenoorlog, vooral niet nadat de Verenigde Staten onder de Trump-regering tarieven op Chinese goederen hebben opgelegd.
Toch zegt China dat het alles zal doen om zijn bedrijven te beschermen mocht zo’n oorlog uitbreken.
Na een telefoongesprek tussen EU-commissaris Valdis Dombrovskis en de Chinese minister van Handel is besloten om de besprekingen te hervatten. Dit gebeurde tijdens een bezoek van de Duitse minister van
Economie aan China.
De Duitse minister benadrukte dat de deuren voor discussie openstaan. De Global Times, een door de staat gecontroleerde Chinese krant, meldde dat het beste resultaat zou zijn dat de EU haar tariefbesluit voor 4 juli intrekt.
Volgens Alicia Garcia Herrero, senior fellow bij de invloedrijke EU-denktank Bruegel, zal niemand nu durven om het tariefbesluit te wijzigen, zeker niet voor de verkiezingen in Frankrijk.
Ze benadrukte dat de Commissie geen besluit kan veranderen waarover al maanden is nagedacht. China zet druk op de lidstaten, maar deze moeten met een gekwalificeerde meerderheid tegen de Commissie stemmen om de tarieven te blokkeren.
De tarieven worden op 2 november definitief vastgesteld aan het einde van het EU-onderzoek naar subsidies. Een woordvoerder van de Commissie zei dat elke onderhandelde oplossing effectief moet zijn in het aanpakken van de schadelijke subsidiëring.
Geopolitieke en economische spanning
Het EU-handelsbeleid is steeds beschermender geworden vanwege zorgen dat China's productiefocus zou kunnen leiden tot een overstroming van goedkope goederen, terwijl Chinese bedrijven hun export willen opvoeren te midden van zwakke binnenlandse vraag.
China heeft beschuldigingen van oneerlijke subsidies en overcapaciteit afgewezen en zegt dat de ontwikkeling van zijn EV-industrie het resultaat is van voordelen in technologie, markt en industriële toeleveringsketens.
De handelsrelaties tussen de EU en China verslechterden in mei 2021 toen het Europees Parlement stemde om de ratificatie van een belangrijk investeringsverdrag te bevriezen vanwege sancties over vermeende mensenrechtenschendingen in de Chinese regio Xinjiang. Ook daalde de diplomatieke banden tussen China en Litouwen nadat Vilnius Taiwan uitnodigde om een vertegenwoordiging te openen in de Litouwse hoofdstad.
Hoewel Peking oproept tot gesprekken, heeft het ook aangegeven dat het vergeldingsmaatregelen klaar heeft staan als de EU niet toegeeft.
De Global Times heeft gesuggereerd dat China overweegt een anti-dumpingonderzoek naar Europese varkensvleesimporten te starten en mogelijk anti-subsidieonderzoeken naar Europese zuivelproducten en tarieven op auto's met grote motoren in te voeren.
Jacob Gunter, hoofdanalist bij het in Berlijn gevestigde China Studies Institute MERICS, zei regen Reuters dat het waarschijnlijk is dat Peking de tarieven tot 25% zal verhogen voor in Europa gemaakte auto’s met motoren van 2,5 liter of meer.
Varkensvlees en zuivel staan al op de lijst van mogelijke vergeldingsmaatregelen, en waarschijnlijk zullen meer landbouwproducten bedreigd worden. Aan de EU-kant zijn er verschillende lopende onderzoeken, dus we kunnen maatregelen verwachten tegen vervormingen op Chinese producten variërend van medische apparaten tot stalen buizen.
De komende weken zullen bepalend zijn voor de handelsrelaties tussen de EU en China. Beide partijen hebben veel te verliezen, maar ook veel te winnen als ze erin slagen om tot een akkoord te komen.