jerry seinfeld

Tanken wordt weer spotgoedkoop

Auto13 jun , 14:13
Tanken wordt weer goedkoper, want in 2030 zal de wereldmarkt waarschijnlijk een groot overschot aan olie zien, zo stelt het Internationaal Energie Agentschap (IEA).
De productiegroei van olie overtreft sterk de vraag, wat leidt tot een ongekend overschot van 8 miljoen vaten per dag. De afname in olievraag komt door de verschuiving naar niet-fossiele brandstoffen zoals elektrische voertuigen en hernieuwbare energiebronnen.
Het IEA voorspelt dat de olieproductie vanaf 2025 de vraag zal overtreffen, met name door verhoogde productie buiten OPEC+. Dit kan lagere olieprijzen veroorzaken, wat de schalieolieproductie in de VS bedreigt en OPEC+'s prijsstabilisatieplannen onder druk zet.
IEA-topman Fatih Birol verwacht dat de olievraag tegen het einde van dit decennium zijn piek bereikt. Hij adviseert oliebedrijven om hun strategieën aan te passen aan deze veranderingen. De vraag naar olie groeit nog door de economische expansie in Azië, het toenemend vliegverkeer en de groeiende petrochemische industrie.
De verschuiving naar duurzame energie en de groei van Aziatische economieën zoals India en China blijven drijvende krachten achter de vraag naar olie.
Mensen blijven vliegen, wat kerosine vereist, en de petrochemische industrie, afhankelijk van aardolie, blijft groeien. Dit alles vormt een complex samenspel van vraag en aanbod in de wereldwijde oliemarkt.
Benzineprijs in Nederland naar beneden?
Als er meer olie is dan nodig, dalen de brandstofprijzen aan de pomp vanzelf. Dit biedt voordelen voor bezitters van brandstofauto's. Ironisch genoeg is deze prijsdaling deels te danken aan de toename van elektrische auto's.
Hoe is de brandstofprijs opgebouwd?
De benzineprijs in Nederland bestaat uit meerdere onderdelen. Ten eerste is er de basisprijs van de benzine, die afhankelijk is van de wereldmarktprijs van olie. Vervolgens worden er accijnzen geheven, een vaste belasting per liter.
Daarnaast komt er nog BTW bij, die 21% bedraagt over de totale prijs, inclusief accijnzen. Verder zijn er kosten voor transport, opslag en distributie, evenals de winstmarges van oliebedrijven en tankstations.
Al deze componenten samen bepalen wat je uiteindelijk aan de pomp betaalt.