rivian

Volkswagen investeert miljarden in EV-maker Rivian

Auto27 jun , 8:59
Volkswagen heeft aangekondigd dat het tot €4,6 miljard zal investeren in de Amerikaanse fabrikant van elektrische voertuigen Rivian.
Deze investering maakt deel uit van een nieuwe joint venture waarin beide bedrijven evenveel zeggenschap zullen hebben om EV-architectuur en software te delen.
Na de aankondiging stegen de aandelen van Rivian met ongeveer 50% in de nabeurshandel, wat de marktwaarde van het bedrijf met bijna €5,5 miljard zou kunnen verhogen als deze winsten aanhouden.
De auto-industrie bevindt zich momenteel op een cruciaal punt. EV-startups kampen met een afnemende vraag als gevolg van hoge rentetarieven en afnemende kasreserves, terwijl traditionele autofabrikanten moeite hebben om batterij-aangedreven voertuigen en geavanceerde software te ontwikkelen.
Voor Rivian zal de investering de noodzakelijke financiering bieden om goedkopere en kleinere R2-SUV's te ontwikkelen, die begin 2026 op de markt zullen komen, evenals de geplande R3-crossover.
VW en Rivian: voordelen van de samenwerking
Deze samenwerking zal Rivian helpen om de operationele kosten te verlagen door gebruik te maken van grotere volumes aan benodigdheden, waaronder chips en componenten.
Bovendien zal het Rivian, bekend om zijn vlaggenschip R1S SUV's en R1T pickups, helpen om positief te worden qua cashflow.
Rivian zal zijn bestaande intellectuele eigendom in licentie geven aan de joint venture, waarbij de R2 het eerste voertuig zal zijn dat gebruik maakt van de software van de joint venture. Volkswagen-voertuigen, inclusief merken zoals Audi, Porsche, Lamborghini en Bentley, zullen volgen.
Volkswagen zal direct €920 miljoen investeren in Rivian via een converteerbare obligatie die op 1 december zal worden omgezet in aandelen, onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders.
Daarnaast zal Volkswagen een betaling van €920 miljoen ($1 miljard) doen bij de oprichting van de joint venture, die naar verwachting in het vierde kwartaal van dit jaar zal plaatsvinden.
De Duitse autofabrikant zal ook €1,84 miljard investeren in Rivian-aandelen - €920 miljoen in 2025 en nog eens €920 miljoen in 2026, onder voorbehoud van het behalen van bepaalde mijlpalen door Rivian, en een lening van €920 miljoen verstrekken in 2026.
Ondanks verliezen van bijna €36.800 per afgeleverd voertuig, verkeert Rivian in een stabielere positie dan andere EV-startups die gedwongen zijn om prijzen te verlagen of faillissement aan te vragen, zoals Fisker eerder deze maand.
Om het hoofd boven water te houden heeft Rivian kosten bespaard, contracten met leveranciers heronderhandeld en sommige onderdelen intern geproduceerd.
De elektrische toekomst van Volkswagen
Volkswagen houdt vast aan zijn plannen om tegen 2030 25 EV-modellen te lanceren in Noord-Amerika, ondanks de vertraging in de groei van dit segment, zo meldt Reuters.
De aandelen van Volkswagen zijn dit jaar met ongeveer 3% gedaald. De samenwerking met Rivian biedt Volkswagen strategische opties, vooral in de grote SUV- en pickup-segmenten in de VS, waar het nog geen grote speler is.
De software van Rivian zal ook worden gebruikt door Volkswagens off-road EV-merk Scout, dat een fabriek in South Carolina bouwt om pickups en SUV's te assembleren die zullen concurreren met Rivian. Deze fabriek staat gepland om eind 2026 te openen.
Volkswagen's softwareafdeling (Cariad) heeft al jaren moeite en heeft de ontwikkeling van belangrijke nieuwe voertuigmodellen vertraagd. Hoewel Volkswagen een nieuwe software-architectuur heeft gelanceerd, zullen auto's die deze technologie gebruiken pas in 2028 op de markt komen.