file 53

Minister wil Nederland aan de fietshelm, ook voor gewone fietsen

Binnenland07 okt , 9:33

Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat (PVV) pleit ervoor dat meer fietsers in Nederland een helm gaan dragen, met het doel dat over tien jaar een kwart van de fietsers dit doet. De aanleiding hiervoor is de stijging van het aantal fietsongelukken met 27 procent in de afgelopen tien jaar, volgens VeiligheidNL.

Fietsers vormen momenteel de grootste groep verkeersslachtoffers, waarbij bijna 80 procent van de ongevallen plaatsvindt met gewone fietsen.

Madlener stelt dat een fietshelm de kans op ernstig hoofdletsel met 60 procent kan verminderen. Als alle Nederlanders een helm zouden dragen, zou dit jaarlijks zo’n 105 verkeersdoden en 1.800 ernstig gewonden schelen, volgens SWOV.

Bekijk hieronder: 'Meerderheid Nederlands wil fietshelm verplichten'

Ondanks de bewustwording van de effectiviteit van helmen, blijkt uit onderzoek dat Nederlanders vaak om praktische redenen geen helm dragen, zoals het minder aantrekkelijke uiterlijk en de vraag waar je de helm laat tijdens korte ritjes. Verkeerspsycholoog Karel Brookhuis merkt in De Volkskrant op dat mensen zich vaak niet aangesproken voelen door statistieken over ongevallen.

Een verplichting tot helmgebruik lijkt misschien niet haalbaar, maar Brookhuis verwijst naar de introductie van de autogordel. Die stuitte aanvankelijk ook op een hoop weerstand, maar werd uiteindelijk geaccepteerd door bewustwordingscampagnes.

Minister Madlener hoopt de weerstand tegen het dragen van een helm te verlagen met een campagne die verhalen van herkenbare personen benadrukt, gericht op ouders van kinderen onder de 12 en kwetsbare ouderen. Toch is verkeerspsycholoog Dick de Waard sceptisch over de effectiviteit van campagnes.

Bekijk ook: 'Dodelijk ongeluk in Laag-Keppel: fietser (65) overleden na botsing'

Madlener wijst naar Denemarken, waar het helmgebruik in twintig jaar is gestegen naar 50 procent. De vraag is nu of Nederland dezelfde weg kan inslaan. Brookhuis gelooft dat Nederlanders in staat zijn tot verandering, vooral als het merendeel van een groep een gedragspatroon overneemt. Hij voegt hieraan toe dat wielrenners, die nu vrijwel allemaal een helm dragen, een voorbeeld zijn van deze acceptatie in de loop der tijd.