dreamliner boeing

Boeing-klokkenluider zegt dat 787 Dreamliner vol met fouten zit

Buitenlandjul 02, 22:43
In een nieuwe klokkenluiders-klacht tegen Boeing heeft vliegtuigmonteur Richard Cuevas verklaard dat hij onjuiste boorgaten heeft gezien in de 787 Dreamliners.
Cuevas werkte voor Boeing en Spirit AeroSystems en meldde in 2023 dat de voorste drukschotten van de 787 niet volgens de specificaties werden geboord. Deze schotten zijn cruciaal voor het handhaven van de luchtdruk in het vliegtuig.
In zijn klacht zei Cuevas dat werknemers van Spirit AeroSystems grotere gaten boorden in de bevestigingen van de drukschotten om overtollige verf te verwijderen en het proces te versnellen. Dit kan volgens hem leiden tot drukverlies en stroomuitval tijdens de vlucht.
Cuevas verklaarde dat hij enkele maanden na het melden van deze bevindingen werd ontslagen.
Boeing beweert echter dat ze de zorgen van Cuevas grondig hebben onderzocht en concludeerden dat er geen veiligheidsrisico's waren.
"Engineering analyse heeft bepaald dat de aangehaalde problemen geen veiligheidsrisico vormen en zijn aangepakt," aldus Boeing in een verklaring.
Cuevas is de nieuwste in een reeks klokkenluiders die Boeing beschuldigen van gebrekkige veiligheids- en kwaliteitscontroles. Een rapport van de Amerikaanse Senaat, gepubliceerd op 17 juni, documenteert de klachten van verschillende klokkenluiders.
Sam Mohawk, een kwaliteitsinspecteur bij Boeing, beweerde dat het bedrijf het spoor bijster was van honderden defecte 737-onderdelen en personeel opdroeg om onjuist opgeslagen vliegtuigonderdelen te verbergen voor FAA-inspecteurs.
Voormalig kwaliteitsmanager Merle Meyers zei dat het productiepersoneel van Boeing regelmatig probeerde defecte onderdelen terug te halen uit een "herstelgebied" nadat ze waren weggegooid.
Voormalig manager John Barnett, die eveneens klokkenluider werd, verklaarde dat veiligheidsprocedures werden genegeerd omwille van snelheid en efficiëntie.
Barnett werd vlak voor zijn getuigenis dood aangetroffen, naar verluidt door zelfmoord.
De afgelopen maanden hebben verschillende technische problemen de reputatie van Boeing verder geschaad. In januari verloor een Boeing 737 Max 9 van Alaska Airlines een deurplug op 4.877 meter hoogte, waardoor er een groot gat in het vliegtuig ontstond.
Dit was de tweede crisis met de Max-modellen, na de crashes in 2018 en 2019 waarbij 346 mensen omkwamen.
Meest gelezen