De spanningen tussen
China en de Europese Unie over de invoer van Chinese elektrische voertuigen blijven hoog.
China heeft officieel verklaard dat het de Europese tariefsverhogingen voor Chinese EV’s niet accepteert en beticht de EU van oneerlijke concurrentie.
De Europese Unie startte het afgelopen jaar een antisubsidieonderzoek naar Chinese EV’s en concludeerde dat deze oneerlijk gesubsidieerd zouden zijn.
Volgens de EU vormt deze subsidiering een bedreiging voor de
Europese EV-markt, die onder druk staat van de concurrerende Chinese prijzen.
China daarentegen beweert dat de EU onterecht handelt en heeft een rechtszaak aangespannen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) om de kwestie aan te kaarten.
De Chinese overheid benadrukt dat het zijn bedrijven wil beschermen en dat het gebruik zal maken van alle noodzakelijke middelen om hun belangen veilig te stellen.
Hoewel de gesprekken tussen de EU en China nog lopen, blijven de meningsverschillen groot.
China hoopt namelijk dat de EU op een “constructieve manier” samenwerkt om een wederzijds acceptabele oplossing te vinden en verdere escalatie te voorkomen.
Er wordt gespeculeerd over een mogelijke uitkomst waarbij Chinese EV-producenten een minimumpijs hanteren of investeren in Europese productiecapaciteiten als alternatief voor de hogere tarieven.
Deze ontwikkeling heeft een weerslag gehad op de aandelen van Chinese EV-fabrikanten zoals BYD en Nio, die woensdag respectievelijk 1,41% en 3,07% verloren in de ochtendhandel.
Volgens Ken Peng, hoofd Azië-investeringsstrategie bij Citi Wealth, dwingen de nieuwe Europese en Amerikaanse tarieven Chinese producenten om hun productieketens te diversifiëren en hun productiecapaciteit buiten China uit te breiden.
Als China zou besluiten te reageren met eigen maatregelen zal het waarschijnlijk Europese landbouwproducten en luxe goederen viseren, aldus Peng.