tesla duitsland

Verkoop elektrische auto's stort in: in Duitsland keldert het met 70 procent

Auto06 sep , 9:45

De verkoop van elektrische voertuigen (EV's) in Duitsland is in augustus 2024 drastisch gedaald. In vergelijking met dezelfde maand in 2023 werden bijna 70 procent minder EV’s verkocht.

Dit betekent dat slechts 27.024 volledig elektrische auto’s op Duits kenteken werden gezet, tegenover 86.649 een jaar eerder. Hoewel dit een forse daling is, moet hierbij worden opgemerkt dat augustus 2023 een uitzonderlijk piekmoment was. Deze piek werd namelijk veroorzaakt door het toenmalige vervallen van de subsidie voor zakelijke EV-aankopen op 1 september 2023.

Veel bedrijven haastten zich daarom om in augustus nog EV's te kopen, zo meldt Autoweek.

De daling in augustus 2024 is echter niet de eerste in zijn soort. In juli 2024 was er ook al een daling van 36,8 procent te zien ten opzichte van juli 2023. Dit duidt erop dat de afbouw van subsidies een grote impact heeft op de verkoop van elektrische voertuigen. Het lijkt erop dat Duitse consumenten zonder financiële prikkels minder geneigd zijn om de overstap naar elektrisch rijden te maken.

In Nederland, waar de aanschafsubsidie voor particuliere kopers nog steeds bestaat, is een heel ander beeld te zien. In augustus 2024 steeg de verkoop van EV’s namelijk met 3 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dit geeft wel aan dat subsidies een cruciale rol spelen in de adoptie van elektrische voertuigen.

Niet alleen EV's hadden het in Duitsland moeilijk. De totale autoverkopen in augustus daalden met 27,8 procent, en bijna alle brandstoftypes en merken zagen hun cijfers kelderen. Interessant genoeg was lpg de enige brandstofcategorie met een lichte groei van 3,6 procent, al blijft het marktaandeel hiervan met 0,5 procent klein.

Daarnaast speelt er in Duitsland een ander probleem. Veel gesubsidieerde EV's worden na een korte verplichte periode met winst naar het buitenland doorverkocht. Dit gebeurde in 2023 met ongeveer 138.000 voertuigen. Bij merken als Tesla en Polestar is dit fenomeen duidelijk zichtbaar.