file 26

Queen verkoopt muziekrechten aan Sony voor 1,1 miljard euro

Cultuurjun 20, 13:26
In een historische deal heeft Sony Music de muziekcatalogus van de legendarische Britse rockband Queen verworven voor een bedrag van 1,1 miljard euro, zo meldt Variety.
Deze overname geeft Sony Music niet alleen de rechten om Queens muziek te distribueren via streamingdiensten, maar ook om de nummers te gebruiken voor commerciële doeleinden zoals reclames, televisieseries en films.

Uitbreiding van Rechten

Met deze overeenkomst krijgt Sony Music de controle over een van de meest iconische muziekcollecties in de rockgeschiedenis. De platenmaatschappij kan nu beslissen over het gebruik van Queens muziek in diverse media.
Ondanks de verkoop van de muziekcatalogus blijven de inkomsten uit liveoptredens exclusief voor de bandleden. Brian May en Roger Taylor, die nog steeds optreden onder de naam Queen met zanger Adam Lambert, behouden de volledige opbrengsten uit hun tours.
Volgens Variety was er nog een andere geïnteresseerde partij in de race om de muziekrechten van Queen, maar hun bod van 839 miljoen euro bleek onvoldoende. De identiteit van deze partij blijft onbekend.
De marktwaarde van muziekrechten is de laatste jaren fors gestegen, en deze deal onderstreept het voortdurende commerciële potentieel van iconische bands zoals Queen.

Geen Commentaar van Sony Music

Sony Music heeft tot op heden geen officieel commentaar gegeven op de deal. Dit gebrek aan bevestiging past bij de terughoudende benadering van de platenmaatschappij, die eerder ook niet officieel aankondigde de muziekrechten te hebben verworven van artiesten als Bruce Springsteen, Paul Simon en Tame Impala.
De muziek van Queen blijft wereldwijd immens populair. Hun tijdloze klassiekers zoals "Bohemian Rhapsody," "Another One Bites the Dust," "Radio Ga Ga," "We Will Rock You," en "We Are the Champions" blijven geliefd bij verschillende generaties.
Met de nieuwe rechten kan Sony Music creatief omgaan met de muziek van Queen, bijvoorbeeld door deze te integreren in nieuwe projecten, van films tot marketingcampagnes.
Meest gelezen