Nooit eerder werd er zo weinig geld (0,62 procent van het bbp) geschonken aan goede doelen als in 2022. Vooral bedrijven lijken niet langer scheutig met de donaties. Daarnaast is opvallend dat rijkere huishoudens een kleiner deel van hun vermogen doneren dan minder gefortuneerde gezinnen.
Dit bleek uit een rapport van Geven in Nederland, een tweejaarlijks onderzoek naar het doneergedrag van de Nederlander. Woensdag werden de cijfers geopenbaard. In 2022 gaf Nederland zo'n 5,3 miljard aan goede doelen. Nog nooit werd er zo weinig gedoneerd.
Dit geslonken bedrag is voornamelijk te wijten aan bedrijven. Die werden een stuk terughoudender op het gebied van giften en sponsoring, mogelijk door de hoge inflatie en economische onzekerheid. In 2020 werd er nog royaal gedoneerd met een totaalbedrag van 2,2 euro. In 2022 bleef het steken op 1,8 miljard euro.
De bedragen krompen, maar het aantal huishoudens dat doneerde nam toe: 76 procent gaf geld uit aan goede doelen, tegen 73 procent van twee jaar eerder.
Rijkere huishoudens geven minder
Ook bleek uit het onderzoek dat rijke huishoudens kleinere donaties doen dan gezinnen met minder budget. In 2020 gebruikten huishoudens met een vermogen tot 5.000 euro gemiddeld 1 procent daarvan voor giftenaftrek. Voor elke vermogensgroep erboven is dat percentage lager, tot 0,03 procent bij huishoudens met 5 tot 10 miljoen euro.
Hoogleraar Bekkers heeft zich over deze kwestie gebogen. Hij vermoedt dat goede doelen de rijke burger minder goed weten te bereiken.
"Deze groep wil vaak meer dan geld overmaken in ruil voor een kwartaalblad. Ze willen zien wat er met hun geld gebeurt, en wat het oplevert, bijvoorbeeld via impact investing. Daarmee wordt geld geïnvesteerd in sociale en duurzame doelen, waarbij ook nog winst wordt gemaakt."