file 70

OV-reizigers opgepast: je betaalt mogelijk dubbel voor één reis

Geld11 jul , 10:49
Het openbaar vervoer in Nederland laat nog heel wat te wensen over. Ook nu komen ze in kwaad daglicht te staan, door problemen met een pas ingevoerde betaalregeling. Het resultaat? Reizigers die dubbel moeten afrekenen voor één reis.
Een fout op de website van OVpay, de nieuwe betaaldienst van verschillende openbaarvervoersbedrijven, zorgt ervoor dat sommige reizigers diep in de buidel moeten tasten.
Steeds meer reizigers zien op hun bankafschrift dat OVpay ongevraagd geld van hun rekening heeft afgeschreven.
Hoe dit kan? Het blijkt dat dit kan gebeuren wanneer iemand met een OV-chipkaart incheckt of een toegangspoort passeert, terwijl ze ook een betaalpas bij zich hebben.
De incheckpalen en poorten scannen alle chips die in de buurt komen, inclusief betaalpassen die geschikt zijn voor contactloos afrekenen. Zelfs wanneer deze betaalpassen keurig zijn opgeborgen in tassen, portemonnees of broek- en jaszakken.
Op deze manier worden er onbewust dubbele reiskosten in rekeningen gebracht. Hoewel je in principe het geld kunt terugvragen via de OVpay website, als deze niet bezwijkt onder het aantal bezoekers, blijft het een vervelend gevoel. Zou dit niet kunnen worden beschouwd als moderne zakkenrollerij?
Veel mensen controleren namelijk niet dagelijks hun bankafschfriten, waardoor zo'n dubbele betaling al snel ongezien gaat. Op die manier kan OVpay heel wat centen ontfutselen en daar prima mee wegkomen. En dat maakt een reisje met de trein toch een stuk minder aangenaam.
Werkzaamheden NS
Op dit moment ondergaat het Nederlandse treinnetwerk verschillende ontwikkelingen en uitdagingen. Een belangrijk aspect is de voortdurende modernisering en verbetering van infrastructuur en diensten om aan de groeiende vraag naar openbaar vervoer te voldoen.
Een recente ontwikkeling is de introductie van nieuwe treinmodellen die comfortabeler en milieuvriendelijker zijn. Elektrificatie van het spoorwegennetwerk blijft een prioriteit, wat bijdraagt aan een vermindering van de uitstoot en het geluidsniveau. Dit is in lijn met de ambitie van Nederland om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.