file 17

Dít blijken de geheime (ongezonde) ingrediënten in McDonalds frietjes

Gezondheid19 jun , 12:07
McDonald's heeft de Reclame Code Commissie (RCC) misleid met een reclame waarin beweerd werd dat de frietjes van de fastfoodketen enkel aardappel en zout bevatten.
De RCC oordeelde dat de reclame misleidend is en verbood McDonald's om deze opnieuw uit te zenden.
De reclame, die in maart van dit jaar verscheen, toonde beelden van aardappels en zout, met de tekst "Onze frietjes. Meer heb je niet nodig." De RCC oordeelde echter dat de reclame onvolledig was, aangezien er in de frietjes van McDonald's nog diverse andere ingrediënten zitten, zoals dextrose, dinatriumfosfaat en zuurteregelaars.
Deze toevoegingen zijn volgens de RCC "niet vanzelfsprekend" voor consumenten en hadden in de reclame vermeld moeten worden. De RCC betoogde dat de reclame door de weglating van deze informatie een misleidende indruk wekt over de samenstelling van de frietjes.
De uitspraak van de RCC is een overwinning voor Foodwatch, de voedselwaakhond die de klacht tegen McDonald's indiende. Foodwatch betoogde dat de reclame "oneerlijk" was en consumenten misleidde over de "ongezonde" ingrediënten in de frietjes.
Reactie McDonalds
McDonald's heeft in reactie op de uitspraak van de RCC laten weten dat het de reclame zal aanpassen. De fastfoodketen benadrukte dat het altijd transparant wil zijn over de ingrediënten van zijn producten.
De kwestie rond de frietjes van McDonald's is niet de eerste keer dat de fastfoodketen in opspraak komt vanwege misleidende reclame.
In 2017 werd McDonald's door de RCC beboet voor een reclame waarin de grootte van de hamburgers werd overdreven.
Omdat de Reclame Code Commissie geen boetes of straffen kan uitdelen, eist Foodwatch "onmiddellijke en openbare rectificatie" van de fastfoodgigant. Volgens Foodwatch is McDonald's de afgelopen jaren al negen keer eerder teruggefloten door de Reclame Code Commissie.
"Niets mis met een frietje op zijn tijd”, zegt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch. "Maar consumenten worden misleid omdat de frietjes veel natuurlijker worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. McDonald’s ontkent in deze reclame bewust de aanwezigheid van verschillende andere gerechten. Ze hadden deze leugenachtige advertentie nooit mogen plaatsen.”