De Europese Unie heeft een belangrijke stap gezet om de verkeersveiligheid te verbeteren. Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuwe auto's, bestelwagens, vrachtwagens en bussen die in de EU worden verkocht zijn uitgerust met een scala aan geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen (ADAS).
Deze systemen, zoals intelligente snelheidsassistentie, noodremsystemen en vermoeidheidswaarschuwingssystemen, zijn ontworpen om menselijke fouten te compenseren en het aantal ongevallen te verminderen.
Een van de meest opvallende nieuwe functies is de intelligente snelheidsassistent (ISA). Dit systeem maakt gebruik van camera's en sensoren om de maximumsnelheid te herkennen en waarschuwt bestuurders wanneer ze te hard rijden.
Het systeem kan worden gekoppeld aan adaptieve cruisecontrol, waardoor de auto automatisch de toegestane snelheid aanhoudt.
Een ander belangrijk systeem is de zwarte doos, officieel de Event Data Recorder (EDR). Deze registreert gegevens over de seconden voor een ongeval, zoals snelheid, stuurstand en gebruik van verlichting.
De data wordt alleen opgeslagen in geval van een ongeval en is alleen toegankelijk voor bevoegde instanties voor ongevalsonderzoek. Privacygevoelige informatie, zoals gesprekken in de auto, worden niet geregistreerd.
Naast deze twee genoemde systemen omvatten de verplichte ADAS-systemen ook verbeterde gordels, een achteruitrijcamera, parkeersensoren, rijbaanassistentie, en voorbereiding op een alcoholslot.
In de toekomst zullen waarschijnlijk nog meer geavanceerde systemen beschikbaar worden, zoals automatische rijstrookwisseling en autonome parkeerfuncties.
De EU-voorschriften zijn met kritiek ontvangen van sommigen die de privacy-implicaties van de "zwarte doos" en de betuttelende aard van sommige systemen, zoals ISA, betwisten.
Ondanks deze kritiek wordt verwacht dat de nieuwe regels een significante bijdrage zullen leveren aan het verhogen van de verkeersveiligheid in de EU. De doelstelling is om duizenden levens te redden en verkeersongelukken drastisch te verminderen.
Naast de verplichte systemen, zullen autofabrikanten waarschijnlijk blijven innoveren en nog meer geavanceerde ADAS-systemen op de markt brengen.
De verwachting is dat deze systemen in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen in het verbeteren van de veiligheid, het comfort en de efficiëntie van het autorijden.