Ferrari heeft een nieuwe hypercar onthuld: de Ferrari F80. Deze opvolger van de LaFerrari uit 2013 kost ongeveer €3,6 miljoen en gaat de concurrentie aan met de McLaren W1.
De F80 is gemaakt ter gelegenheid van Ferrari’s 80-jarig bestaan en combineert motorsporttechnologie met ongekende prestaties voor de weg. Slechts 799 exemplaren worden geproduceerd, en alle zijn al verkocht.
De F80 is de snelste Ferrari ooit met een vermogen van 1184 pk, waarvan 888 pk afkomstig is van een nieuwe 3.0-liter V6-motor. Deze motor, die is afgeleid van de Le Mans-winnende 499P racer, wordt gecombineerd met een hybride systeem dat de prestaties verder verhoogt.
Opmerkelijk genoeg heeft Ferrari gekozen voor een V6 in plaats van de iconische V12, maar desondanks heeft de F80 een hoger vermogen dan zijn voorganger.
De motor van de F80 heeft een toerental tot 9200 rpm en levert 296 pk per liter. Het hybride systeem voegt nog eens 292 pk toe, mede dankzij de geavanceerde 800V-architectuur en lichtgewicht batterijtechnologie die is ontwikkeld in de Formule 1.
Deze batterij wordt door Ferrari in eigen huis geproduceerd en zal ook worden gebruikt in de oudere LaFerrari-modellen, die een retrofit-upgrade krijgen voor een langere levensduur en betere prestaties.
Het totale gewicht van de auto blijft beperkt tot 1525 kg, dankzij innovaties zoals een asymmetrische koolstofvezel monocoque en titanium ophangingsonderdelen.
De F80 sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 2,15 seconden en heeft een topsnelheid van meer dan 350 km/u. Hij beschikt over vierwielaandrijving, wat uniek is voor Ferrari’s vlaggenschipmodellen.
Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij de F80, met onder andere een actieve achtervleugel en een 1,5 meter diepe diffuser die voor enorme downforce zorgt, waardoor de auto 1050 kg neerwaartse kracht genereert bij 250 km/u.
Het ontwerp van de F80, onder leiding van ontwerper Flavio Manzoni, haalt inspiratie uit eerdere Ferrari-modellen zoals de SP3 Daytona en de F40, maar heeft een futuristische uitstraling. De F80 heeft een lagere, bredere en langere carrosserie in vergelijking met de LaFerrari.
Het interieur is minimalistisch en gericht op de bestuurder, met een kleiner stuurwiel en een asymmetrisch ontwerp dat gewicht bespaart en de ergonomie verbetert.
Met een rondetijd van 1:15.3 op Fiorano is de F80 maar liefst 4,4 seconden sneller dan de LaFerrari. De eerste leveringen van dit indrukwekkende nieuwe model worden verwacht in het laatste kwartaal van 2025.
Kortom, Ferrari gaat gouden tijden tegemoet: